Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Sayfalar

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

Beyin i├žin di┼č f─▒r├žalad─▒─č─▒n─▒z elinizi de─či┼čtirin!

Beyin ve haf─▒zay─▒ g├╝├žlendirecek ├╝├ž tavsiye! N├╝fusun ya┼članmas─▒yla beraber Alzheimer g├Âr├╝lme s─▒kl─▒─č─▒n─▒n artt─▒─č─▒na dikkat ├žeken Prof. Dr. Sult...

Beyin i├žin di┼č f─▒r├žalad─▒─č─▒n─▒z elinizi de─či┼čtirin!


Beyin ve haf─▒zay─▒ g├╝├žlendirecek ├╝├ž tavsiye!

N├╝fusun ya┼članmas─▒yla beraber Alzheimer g├Âr├╝lme s─▒kl─▒─č─▒n─▒n artt─▒─č─▒na dikkat ├žeken Prof. Dr. Sultan Tarlac─▒, s├╝rekli ├Â─črenme ├žabas─▒n─▒n beyni gen├ž tuttu─čuna i┼čaret ediyor. Prof. Dr. Sultan Tarlac─▒, beyin ve haf─▒zay─▒ g├╝├žlendirecek ├╝├ž ├Ânemli tavsiyede bulundu: Her g├╝n 10 dakika egzersiz yapmak, di┼činizi f─▒r├žalad─▒─č─▒n─▒z elinizi birer hafta arayla de─či┼čtirmek ve ├Â─črenme s├╝recini tetikleyecek kitaplar okumak.

21 Eyl├╝l, t├╝m d├╝nyada ve ├╝lkemizde Alzheimer hastal─▒─č─▒n─▒n y─▒k─▒c─▒ etkilerini azaltmak ve hastal─▒─č─▒n erken d├Ânemde tespit edilmesinin sa─članmas─▒ amac─▒yla D├╝nya Alzheimer G├╝n├╝ olarak belirlendi.

├ťsk├╝dar ├ťniversitesi NP─░STANBUL Beyin Hastanesi N├Âroloji Uzman─▒ Prof. Dr. Sultan Tarlac─▒, Alzheimer hastal─▒─č─▒ ile ilgili de─čerlendirme yapt─▒. Beyin ve haf─▒za geli┼čtirmeye ili┼čkin tavsiyelerde bulundu.

Alzheimer hastal─▒─č─▒n─▒n bilinmesinde toplumun ya┼članmas─▒n─▒n ├žok etkisi oldu─čunu ifade eden Prof. Dr. Sultan Tarlac─▒, toplum olarak  Alzheimer hastal─▒─č─▒yla ilgili fark─▒ndal─▒─č─▒m─▒z─▒n artt─▒─č─▒n─▒, toplumun ya┼članmas─▒ nedeniyle hastal─▒─č─▒n daha fazla duyuldu─čuna dikkat ├žekti.

Kad─▒nlarda daha s─▒k g├Âr├╝l├╝yor


Alzheimer s─▒kl─▒─č─▒n─▒n art─▒┼č─▒n─▒n en ├Ânemli nedeninin de ya┼č oldu─čunu kaydeden Prof. Dr. Sultan Tarlac─▒, "Kad─▒nlarda erkeklere oranla biraz daha s─▒k g├Âr├╝lmekle birlikte, 65 ya┼č─▒ndaki 100 ki┼čiden 9-15'inde, 75 ya┼č grubundaki 100 ki┼čiden 15-20'inde ve 85 ya┼č grubundaki 100 ki┼činin ise neredeyse 30-40'─▒nda Alzheimer hastal─▒─č─▒ ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r. Bu y├Ân├╝yle bak─▒ld─▒─č─▒nda ya┼č Alzheimer hastal─▒─č─▒ geli┼čimi i├žin en g├╝├žl├╝ risk fakt├Âr├╝d├╝r. ├ľzellikle ileri ya┼čla birlikte ki┼čide kalp-damar hastal─▒─č─▒ veya kafa ├žarpmas─▒ (travma) hikayesi de var ise daha belirgin olarak ortaya ├ž─▒kabilmektedir.” dedi.

K├Ât├╝ ve olumsuz ├ževre ┼čartlar─▒na dikkat!


B├╝t├╝n hastal─▒klar i├žin g├╝n├╝m├╝zde genetik bir neden tan─▒mland─▒─č─▒n─▒, Alzheimer i├žin saf genetik nedenlerin %1'in de alt─▒nda oldu─čunu kaydeden Prof. Dr. Sultan Tarlac─▒, k├Ât├╝ ve olumsuz ├ževre ┼čartlar─▒n─▒n hastal─▒k lehinde bir bask─▒ olu┼čturdu─čunu ifade etti.

Prof. Dr. Sultan Tarlac─▒, ┼čunlar─▒ s├Âyledi: “Elbette hastal─▒kla ilgili t├╝m genleri bilmesek de baz─▒ ki┼čilerde ├žok erken ya┼čta ortaya ├ž─▒kmas─▒ndan genetik nedenlerin sorumlu oldu─čunu bilmekteyiz. Temel olarak bir hastal─▒kla ilgili genleri ta┼č─▒yor olman─▒z, o hastal─▒─ča mutlaka yakalanaca─č─▒n─▒z anlam─▒na gelmez. Ancak k├Ât├╝ ve olumsuz ├ževre ┼čartlar─▒ o hastal─▒k lehinde bir bask─▒ olu┼čturur ise soydan gelen genetik e─čilimle de ikisi bir araya gelerek hastal─▒─č─▒n ortaya ├ž─▒kmas─▒na neden olabilir. ├çevresel bask─▒ dedi─čimiz, bir├žok ┼čekilde olabilir.

├çevresel nedenler iyile┼čtirilmeli


Bu beslenme ┼čekli, travma, solunan kirli hava, ki┼čide ayn─▒ zamanda ba┼čka hastal─▒klar─▒n da olmas─▒, e─čitim seviyesinin d├╝┼č├╝k olmas─▒, baz─▒ ila├žlar─▒ ge├žmi┼čte kullan─▒yor olmak, kaliteli yani ├žok kaynaktan ve ├že┼čitlilikte beslenmemek, hobi-ilgi azl─▒─č─▒, egzersiz yapmamak, sigara-alkol al─▒┼čkanl─▒─č─▒, tip II Diyabeti olmak, homosistein y├╝ksekli─či, ┼či┼čmanl─▒k, kan ya─člar─▒nda ciddi y├╝kseklik, kontrols├╝z hipertansiyon, kronik depresyon gibi fakt├Ârlerin bir ├žo─ču bu ├ževresel bask─▒ unsurlar─▒ i├žinde say─▒labilir. Buradan da anla┼č─▒laca─č─▒ ├╝zere, Alzheimer hastal─▒─č─▒ genleri ta┼č─▒san─▒z da, ├ževresel k├Ât├╝ nedenleri iyile┼čtirdi─činizde ya Alzheimer olmaz ya da olacak ise daha ge├ž ya┼čta ve de daha hafif ┼čiddette ortaya ├ž─▒kmas─▒n─▒ sa─člars─▒n─▒z."

Alzheimer’a kar┼č─▒ en ├Ânemli silah! 

Genetik etkiler d─▒┼č─▒nda bir├žok risk fakt├Âr├╝ i├žin yap─▒labilecek m├╝dahaleler bulundu─čunu belirten Prof. Dr. Sultan Tarlac─▒, "Riskleri kontrol alt─▒na almak ilk yap─▒lmas─▒ gereken giri┼čimlerdendir. Erken a┼čamalarda, ki┼čilerin e─čitimlerinin y├╝ksek olmas─▒ ve s├╝rekli bir ├Â─črenme ├žabas─▒ i├žinde olmas─▒ beyni gen├ž tutar ve Alzheimer'a kar┼č─▒ en ├Ânemli silaht─▒r. Okuma, oyun oynama, ┼čark─▒ s├Âyleme, bol seyehat bile tek ba┼č─▒na ├Ânemlidir. Ek olarak aerobik egzersiz beyin kan ve oksijen kullan─▒m─▒n─▒ artt─▒r─▒r. ─░yi gelir" dedi.

Bu tavsiyelere kulak verin!


Prof. Dr. Sultan Tarlac─▒,  beyin ve haf─▒za geli┼čtirmeye y├Ânelik ├╝├ž tane temel ├Âneride bulundu:

Her g├╝n 10 dakika egzersiz: Haftada her g├╝n 10 dakika egzersiz yapmak gerek. ‘’Fiziksel egzersizin beyne ne yarar─▒ olabilir ki?’’ diye d├╝┼č├╝nebilirsiniz. Genelde bizler egzersizi bedensel sa─čl─▒k, bedensel iyilik halini art─▒rmak i├žin kullan─▒r─▒z ama egzersiz d├╝zenli yap─▒ld─▒─č─▒ zaman beyin sa─čl─▒─č─▒ ├╝zerinde de olumlu etkisi var. Hem hayvan deneylerinde hem de insanlar ├╝zerinde yap─▒lan ├žal─▒┼čmalar ├╝zerinde g├Âsterilmi┼č egzersiz yani bacak ve v├╝cut hareketinin olmas─▒ beyin kan ak─▒m─▒n─▒ art─▒r─▒yor. 

Egzersiz ┼čakak b├Âlgesindeki k├Âk h├╝creleri filizlendiriyor

├ľzellikle haf─▒za ve bellek beyin b├Âlgemiz olan ┼čakak beyin b├Âlgemizde k├Âk h├╝creler var. Egzersiz yap─▒ld─▒k├ža k├Âk h├╝crelerin orada filizlenerek yeni sinir h├╝crelerine d├Ânmesinin oran─▒ art─▒yor. Normal ┼čekilde d├╝zenli egzersiz yap─▒ld─▒─č─▒ zaman ├žok belirgin olarak beyin kan ak─▒m─▒ %7 - %8 oran─▒nda art─▒yor. Kan ak─▒m─▒ art─▒┼č─▒ demek, beyne daha ├žok oksijen gitmesi, beynin kendini daha ├žok yenilemesi ve haf─▒za belle─čin daha g├╝├žl├╝ olmas─▒ demek. Bunun i├žin herhangi bir basit egzersizi hafta boyunca d├╝zenli olarak 10 dakika yaparsan─▒z yarar─▒n─▒ mutlaka g├Âreceksinizdir.

Di┼činizi di─čer elinizle f─▒r├žalay─▒n: Di─čer bir ├Ânerimiz, her g├╝n d├╝zenli olarak hangi elinizle di┼člerinizi f─▒r├žal─▒yorsan─▒z bir hafta boyunca bunun tersini yapmay─▒ deneyin. G├╝nl├╝k ya┼čam─▒m─▒zda devaml─▒ olarak bir trans halindeyiz. B├╝t├╝n i┼člerimizi bilin├žd─▒┼č─▒ ve otomatik olarak yapar─▒z. Kendinizi d├╝┼č├╝n├╝n. Sabah uyand─▒─č─▒n─▒zda y├╝z├╝n├╝z├╝ y─▒kamaya, di┼člerinizi f─▒r├žalamaya lavaboya gidersiniz, kahvalt─▒n─▒z─▒ haz─▒rlar, araban─▒za/servisinize biner i┼činize gidersiniz. 

Her ┼čey otomatik sistem i├žerisinde olur ve burada d├╝┼č├╝n├╝lecek ├žok bir ┼čey yoktur. Her ┼čey rutindir. Di┼č f─▒r├žalama da ├Âyledir. Her g├╝n di┼člerinizi sa─č elinizle f─▒r├žal─▒yorsan─▒z, bir hafta boyunca sol elinizle f─▒r├žalamaya ba┼člay─▒n. Sol elinizle yapt─▒─č─▒n─▒z zaman beynin plastik yap─▒s─▒ gere─či, beyninizin sa─č yar─▒m k├╝resi ├žal─▒┼čmaya ba┼člayacak. Yani, bu d├╝zeni bir haftal─▒─č─▒na tersine ├ževirdi─činizde beyninizin di─čer yar─▒ k├╝resini ├žal─▒┼čt─▒rm─▒┼č olacaks─▒n─▒z. Peki, bunun neye yarar─▒ olabilir?

├ľncelikle yapt─▒─č─▒n─▒z eylemlere fark─▒ndal─▒─č─▒n─▒z─▒ art─▒r─▒r. ├ç├╝nk├╝ tersini yapt─▒─č─▒n─▒z i├žin otomatik eylemin d─▒┼č─▒na ├ž─▒kman─▒z, ├╝st fark─▒ndal─▒─č─▒n─▒z─▒n ortaya ├ž─▒kmas─▒n─▒ tetikler. 

Her g├╝n ├Â─črenme s├╝recini tetikleyecek kitap okuyun: Her g├╝n d├╝zenli olarak kitap okumak da bir ba┼čka ├Âneridir. Bazen be┼č sayfa, bazen kitab─▒n bir b├Âl├╝m├╝ gibi ihtiyaca ba─čl─▒ olarak okunabilir. K├Â┼če yaz─▒lar─▒ veyahut roman gibi kitaplardan s├Âz etmiyorum. ├ľ─črenme s├╝recinizi tetikleyecek, okurken yeni kavramlar─▒, yeni kelimeleri, yeni ki┼čileri, yeni ili┼čkileri, yeni problem ├ž├Âzme bi├žimlerini ├Â─čretecek kitaplar─▒ okuman─▒z laz─▒m. Di─čer kitaplar─▒ da tabii ki okuyabilirsiniz ama beyninizi tetikleyecek, beyninizi ─▒┼č─▒ldatacak, beyninizin ate┼členmesini ve alevlenmesini sa─člayacak olan daima yeni ┼čeylerdir. 

Tekrarl─▒, ki┼čiyi zorlamayan ┼čeyler beyinde iz b─▒rakm─▒yor

Tekrarl─▒, sizleri zorlamayacak ┼čeyler beyninizin ├╝zerinde ├žok iz b─▒rakmaz. ‘’Ben bu kitab─▒ anlamam, bu kitab─▒ kavrayamam’’ diye d├╝┼č├╝nmeyin. Bir ┼čekilde bir noktas─▒n─▒ kavrar, okuduk├ža yeni kelimeler, kavramlar ├Â─črenebilirsiniz. Sanat, felsefe gibi alanlarda yeni ki┼čileri ├Â─črenebilirsiniz. Yeni ki┼čiler ├╝zerinden ba┼čka kavramlar─▒ da ara┼čt─▒rmaya ba┼člay─▒p zincir ┼čeklinde ilerleyebilirsiniz. Bunun ba┼člang─▒c─▒, sizi zorlayacak ya da sizin uyar─▒m─▒n─▒z─▒ art─▒racak kitaplar─▒ okumak ve bunun i├žin de hedef koymak. Her g├╝n zaman─▒n─▒za ve iste─činize ba─čl─▒ olarak kitab─▒ ne kadar okuyaca─č─▒n─▒z─▒ belirlemek sizin inisiyatifinizde. 

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place