Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Sayfalar

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

Dikkat! Bu psikolojik bozukluk giderek yayg─▒nla┼č─▒yor!

Ellerinizin s├╝rekli mikrop i├žinde oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yor ve bunu ├Ânlemek i├žin kendinizi engelleyemez ┼čekilde s├╝rekli y─▒k─▒yorsunuz! S─▒k s─▒k sevdi...

Dikkat! Bu psikolojik bozukluk giderek yayg─▒nla┼č─▒yor!

Ellerinizin s├╝rekli mikrop i├žinde oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yor ve bunu ├Ânlemek i├žin kendinizi engelleyemez ┼čekilde s├╝rekli y─▒k─▒yorsunuz! S─▒k s─▒k sevdiklerinizi kaybedece─činiz korkusuna kap─▒l─▒yor ve bunu kendinizce engellemek i├žin baz─▒ anlams─▒z hareketler yap─▒yorsunuz. Yolda giderken kald─▒r─▒m ta┼člar─▒n─▒ ya da herhangi bir nesneyi say─▒yor, ancak bu durum her yere gecikmenize yol a├ž─▒p sorun olu┼čturdu─čundan bundan ka├ž─▒nmak i├žin yolda sadece ├Ân├╝n├╝ze bakmak gibi bir rit├╝el geli┼čtiriyorsunuz! T─▒ptaki ad─▒ Obsesif Kompulsif Bozukluk (OKB) olan bu mental bozukluktan kurtulmaya var m─▒s─▒n─▒z? 

Ac─▒badem Maslak Hastanesi’nden Uzman Klinik Psikolog O─čuzhan G├╝rdo─čan “G├╝nl├╝k ya┼čam─▒n─▒z iki hafta veya daha uzun s├╝reli d├╝┼č├╝nce veya davran─▒┼člar─▒n─▒zla kesintiye u─črad─▒ysa, obsesyonlar─▒ 'sessizle┼čtiren' komp├╝lsif davran─▒┼člar size zarar verme potansiyeli ta┼č─▒yorsa veya kendinize zarar verme riskiyle kar┼č─▒ kar┼č─▒yaysan─▒z profesyonel yard─▒m almal─▒s─▒n─▒z” diyor. Bu davran─▒┼člardan kurtulmak i├žin ├žo─čunlukla psikolojik tedavi almak gerekti─čini ancak ki┼činin baz─▒ kurallara dikkat ederek ve gayret g├Âstererek bu bozuklu─čun ├╝stesinden gelmesinin de m├╝mk├╝n olabilece─čini belirten Uzman Klinik Psikolog O─čuzhan G├╝rdo─čan, Obsesif Kompulsif Bozukluk ile ba┼č edebilmenin 7 etkili yolunu anlatt─▒, ├Ânemli uyar─▒lar ve ├Ânerilerde bulundu. 

OKB G├╝nl├╝─č├╝ Tutun

Baz─▒ insanlar─▒n diyet yaparken her g├╝n ne yediklerini takip etmek i├žin yiyecek g├╝nl├╝kleri tuttuklar─▒n─▒ g├Ârm├╝┼č olabilirsiniz; bir OKB g├╝nl├╝─č├╝ de ayn─▒ rol├╝ oynuyor. Bir OKB g├╝nl├╝─č├╝, tetikleyicilerinizi takip etmenize veya yenilerini bulman─▒za ve genel OKB'nizin durumunu de─čerlendirmenize yard─▒mc─▒ olabilir. OKB g├╝nl├╝─č├╝n├╝z├╝ gitti─činiz her yere yan─▒n─▒zda ta┼č─▒y─▒n ve bir kompulsiyonu tamamlad─▒ktan sonra olanlar─▒ kaydedin.

Maruz Kal─▒n ve Yan─▒t ├ľnleyin! 

Maruz kalma ve yan─▒t ├Ânleme (ERP), OKB ile y├╝zle┼čmenin ve muhtemelen onu hafifletmenin yayg─▒n bir yoludur. ERP kullan─▒rken ki┼či kendini tak─▒nt─▒ya yol a├žacak bir durumla kar┼č─▒ kar┼č─▒ya b─▒rak─▒r ve daha sonra kompulsiyona girmez. Korkular─▒n─▒z─▒ ve bunlar─▒ takip eden tetikleyicileri 1'den 10'a kadar ciddiyet s─▒ras─▒na g├Âre 10 basamakl─▒ bir merdivende listeleyerek bir OKB merdiveni olu┼čturmay─▒ deneyin. ERP'ye ba┼člad─▒─č─▒n─▒zda birinci seviye tetikleyiciyle ba┼člay─▒n, tetikleyicinizle y├╝zle┼čti─činizde kompulsiyonunuzu kullanmadan ├Ânce 10 saniye bekleyerek ba┼člay─▒n. Kompulsiyonunuzu kullanmadan ├Ânce, g├Ârevi yerine getirmeye veya kompulsiyonunuza ihtiya├ž duymadan durumla y├╝zle┼čmeye haz─▒r olana kadar yava┼č yava┼č zaman─▒n─▒z─▒ art─▒r─▒n. Tetikleyicilerinizi yendik├že OKB merdiveninizi y├╝kseltin.

Belirtileri ├Ânceden belirleyin 

OKB'nin semptomlar─▒ ve alt t├╝rleri hakk─▒nda daha fazla bilgi edindikten sonra, kendi OKB tak─▒nt─▒lar─▒n─▒z─▒ ve kompulsiyonlar─▒n─▒z─▒, bunlar─▒n ortaya ├ž─▒kma yollar─▒n─▒ tan─▒mlamaya biraz zaman ay─▒r─▒n. B├Âylece bir s├╝re sonra obsesyonlar─▒n─▒z─▒n nas─▒l, ne zaman ve nerede ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒ belirlemeniz durumunda, bilmeden kompulsif davran─▒┼člar sergileyerek d├Âng├╝y├╝ beslemek yerine bunlar─▒ ger├žek zamanl─▒ olarak kontrol etmeye daha haz─▒rl─▒kl─▒ olursunuz. 

Dikkatinizi Yeniden Odaklay─▒n

Tak─▒nt─▒n─▒z─▒ bir saat ve ├╝zeri s├╝rede d├╝┼č├╝n├╝yor ya da deneyimliyorsan─▒z, ayr─▒ca bu tak─▒nt─▒lar─▒ gidermek i├žin belli ba┼čl─▒ davran─▒┼člar ger├žekle┼čtirme gayretine giriyorsan─▒z dikkatinizi yeniden ana odaklamaya ├žal─▒┼č─▒n. Dikkatinizi yeniden odaklamak fiziksel veya zihinsel olarak yap─▒labilir. Fark─▒ndal─▒─č─▒n─▒z─▒ art─▒rarak, dikkatinizin ne zaman kaymaya ba┼člad─▒─č─▒n─▒ fark edebilir ve oda─č─▒n─▒z─▒ olmas─▒ gereken yere h─▒zla geri getirebilirsiniz. Yeniden odaklanma s├╝resinin sonunda hala tak─▒nt─▒n─▒z─▒ tamamlama ihtiyac─▒ hissediyorsan─▒z seans─▒ tekrarlamay─▒ deneyin. 

Ba┼čar─▒ ─░├žin Kendinizi ├ľd├╝llendirin

OKB'nizle ba┼ča ├ž─▒kmaya ├žal─▒┼č─▒rken, ba┼čar─▒lar─▒n─▒z─▒ kutlamak i├žin de zaman ay─▒r─▒n. Uzman Klinik Psikolog O─čuzhan G├╝rdo─čan “OKB ile m├╝cadele etmek zordur, bu nedenle ba┼čar─▒ya ula┼č─▒ld─▒─č─▒nda di─čer ba┼čar─▒lar gibi kutlanmal─▒d─▒r. Kendinize meydan okumadan ├Ânce ├Âd├╝llerinizi belirleyin. ├ľrne─čin; kompulsiyonunuzu tamamlamadan ├Ânce 20 saniye bekleyebilirseniz ├Âd├╝l├╝n├╝z├╝ devreye sokabilirsiniz. Her senaryo i├žin ├Âd├╝l alman─▒za veya beklentiler yaratman─▒za gerek yok ├ž├╝nk├╝ bu daha fazla stres yaratabilir. Belki haftan─▒n sonunda kaydetti─činiz herhangi bir ilerleme i├žin kendinizi ├Âd├╝llendirebilirsiniz ya da bir zorunlulukla y├╝zle┼čmeye karar verirseniz hemen kendinizi ├Âd├╝llendirebilirsiniz” diyor. 

Stresinizi Minimumda Tutun

OKB ile ya┼čamak ve onunla m├╝cadele etmek zor bir i┼čtir ve stres mevcut oldu─čunda daha da zorla┼čabilir. Stresin insanlarda OKB'yi ├Ânemli ├Âl├ž├╝de art─▒rd─▒─č─▒ g├Âsterilmi┼čtir, bu nedenle stres seviyenizi d├╝┼č├╝k tutmak ├žok ├Ânemlidir. G├╝nl├╝k program─▒n─▒za, stresi yok etmek i├žin zaman ay─▒rd─▒─č─▒n─▒zdan emin olun. ─░ster ko┼čuya ├ž─▒k─▒n, ister kitap okuyun, ister biraz televizyon izleyin, her g├╝n bir saatli─čine stresinizi atmak i├žin zaman bulmak inan─▒lmaz derecede faydal─▒ olabilir.

Kendinize Ger├žekleri Hat─▒rlat─▒n

“Kendinden ┼č├╝phe etme ve su├žlama d├Âng├╝s├╝ne girmek kolayd─▒r, ancak bu d├Âng├╝y├╝ k─▒rmaya ├žal─▒┼č─▒n” diyen Uzman Klinik Psikolog O─čuzhan G├╝rdo─čan s├Âzlerine ┼č├Âyle devam ediyor: “OKB'ye sahip oldu─čunuz i├žin kendinizi su├žlu hissetmeye ba┼člad─▒─č─▒n─▒zda, te┼čhis edilmi┼č bir t─▒bbi durumunuz oldu─čunu kendinize hat─▒rlat─▒n. Ast─▒m─▒ olan arkada┼č─▒n─▒z─▒n durup ilac─▒n─▒ almas─▒ gerekse ona k─▒zar m─▒yd─▒n─▒z? Elbette hay─▒r! Bu nedenle normlar─▒n d─▒┼č─▒nda davran─▒┼člar sergiledi─činizde veya hafif bir gecikmeye neden oldu─čunuzda kendinizi su├žlu hissetmenize gerek yok. Bu ola─čan bir durumdur.”

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place