Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Sayfalar

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

Strese ├žare: Duygusal esneklik!

Duygusal esneklik ve  psikolojik sa─člaml─▒─č─▒n stresle ba┼č etme ve stres y├Ânetmede   ├Ânemli oldu─čuna dikkat ├žeken Psikiyatrist Prof. Dr. Nevza...

Strese ├žare: Duygusal esneklik!

Duygusal esneklik ve  psikolojik sa─člaml─▒─č─▒n stresle ba┼č etme ve stres y├Ânetmede   ├Ânemli oldu─čuna dikkat ├žeken Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, zihinsel esneklik ve psikolojik esnekli─čin birbirinin devam─▒ oldu─čunu s├Âyledi. Duygusal esnekli─če sahip ki┼čilerin kriz an─▒nda esneyip, tekrar eski haline gelebildi─čine dikkat ├žeken Tarhan, her ┼čartta mutlu ve sa─čl─▒kl─▒ olabilmek, k─▒┼č─▒n so─čukta, yaz─▒n s─▒cakta, ya─čmurda, ├žamurda her t├╝rl├╝ ortamda d├Ârt mevsimde a├žan ├ži├žek gibi olabilmenin psikolojik sa─člaml─▒kla m├╝mk├╝n olaca─č─▒n─▒ ifade etti. Tarhan, bu sa─člaml─▒─č─▒n olmas─▒ i├žin de psikolojik esnekli─čin gereklili─čine dikkat ├žeker Tarhan, de─čer yarg─▒lar─▒ olan insanlar─▒n psikolojik sa─člaml─▒─č─▒n─▒n da daha iyi oldu─čunu belirtti.

─░leti┼čim ├ža─č─▒ndaki h─▒zl─▒, haz, ├ž─▒kar odakl─▒ ya┼čant─▒n─▒n k├╝resel stres seviyesini y├╝kseltti─čine i┼čaret eden ├ťsk├╝dar ├ťniversitesi Kurucu Rekt├Âr├╝ Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, stresle ba┼č ederken duygusal esneklik y├Ântemlerinden yararlan─▒labilece─čini s├Âyledi. Tarhan,  “Zihinsel esneklik ve psikolojik esneklik birbirinin devam─▒ gibidir. Bu esnekliklere sahipseniz, bir kriz oldu─ču zaman esnersiniz, tekrar eski halinize gelirsiniz. Burada i┼čin b├╝t├╝n p├╝f noktas─▒ ki┼činin bir kriz, bir gerilim ya┼čad─▒─č─▒ zaman m├╝cadele edip, hemen tekrar aya─ča kalkabilmesidir. Her ┼čartta mutlu ve sa─čl─▒kl─▒ olabilmek, afiyette olabilmeyi ba┼čarabilmek, k─▒┼č─▒n so─čukta, yaz─▒n s─▒cakta, ya─čmurda, ├žamurda her t├╝rl├╝ ortamda d├Ârt mevsimde a├žan ├ži├žek gibi olabilmek, psikolojik sa─člaml─▒kt─▒r. Bu sa─člaml─▒─č─▒n olmas─▒ i├žin de psikolojik esneklik olmas─▒ gerekiyor.” dedi.

Stres seviyesinin y├╝kselmesiyle birlikte, art─▒k “Mindfulness” e─čitimlerinin sistematik bir ┼čekilde okullarda ├Â─čretilmesi gerekti─čiyle ilgili b├╝t├╝n d├╝nyada ├žal─▒┼čmalar yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, modernle┼čirken kendi k├╝lt├╝r├╝m├╝z├╝ de korumam─▒z gerekti─čine de─čindi. Tarhan, ilkokul ├ža─č─▒ndaki Japon ve Amerikal─▒ ├žocuklar ├╝zerinde yap─▒lan bir ara┼čt─▒rmadan ├Ârnekler vererek ┼čunlar─▒ s├Âyledi: “Bat─▒'n─▒n g├╝zel taraflar─▒n─▒ alal─▒m. ─░lmini, tekni─čini alal─▒m ama b─▒rakal─▒m k├╝lt├╝r onlar─▒n olsun. Japonya’daki okullarda ve Amerikan okullar─▒nda yeti┼čen, ayn─▒ ya┼č grubundaki ├žocuklara matematiksel zor testler, yapamayacaklar─▒ sorular vermi┼čler ve ka├ž dakika sonra vazge├žeceklerini ├Âl├žm├╝┼čler. Amerikal─▒ ├žocuklar ortalama dokuzuncu dakikada pes etmi┼čler, ama Japon ├žocuklar on ├╝├ž├╝nc├╝ dakikada vazge├žmi┼č. Yani %50 daha fazla dayan─▒kl─▒l─▒k var. ├ç├╝nk├╝ k├╝lt├╝r onu ├Â─čretiyor. Japonya'da ilk d├Ârt sene hi├ž bilgi y├╝kleme yapm─▒yorlar. Sadece insani de─čerleri ├Â─čretiyorlar.” 

“Her ┼čey incelikten ancak insan kabal─▒ktan k─▒r─▒l─▒r”

Kat─▒ nesnelerin sa─člam g├Âz├╝kt├╝─č├╝ne dikkat ├žeken Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “─░nsan─▒n bir ├Âzelli─či var. Her ┼čey incelikten k─▒r─▒l─▒r ama insan kabal─▒ktan k─▒r─▒l─▒r. ─░nsanda esnek olan ┼čeyler sa─člamd─▒r. E┼činizin, ├žocuklar─▒n─▒z─▒n, yak─▒nlar─▒n─▒z─▒n kalbine girmek istiyor musunuz? Kap─▒y─▒ k─▒rarsan─▒z, giremezsiniz oraya. Kalbe girmenin yolu, insanlarla iyi ili┼čki kurmak, sevgi ili┼čkisi kurmakt─▒r.” diye konu┼čtu. 

Ke┼čkeler ruh sa─čl─▒─č─▒n─▒ ├ž├Âkertmeye yeter

Haks─▒zl─▒─ča u─črad─▒─č─▒, reddedildi─či, hayal k─▒r─▒kl─▒─č─▒ ya┼čad─▒─č─▒, hedefine ula┼čamad─▒─č─▒ zaman herkesin ├╝z├╝lebilece─či ve bunun do─čal bir duygu oldu─čunu kaydeden Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Ya┼čan─▒lan olay─▒ kabullenebilmek ├Ânemlidir. Kabul edemeyen bir kimse, ‘ke┼čke’ lerle ya┼čamaya ba┼člar. Bu insan─▒ yiyip bitirmeye yeter. Bir insan─▒n ruh sa─čl─▒─č─▒n─▒ ├ž├Âkertmeye yeter. ─░nsan herhangi bir ┼čeye ├╝z├╝ld├╝─č├╝ zaman, ├žaresi varsa gere─či yap─▒l─▒r, ├╝z├╝lmeye de─čmez. ├çaresi yoksa ├╝z├╝lsen de sonu├ž de─či┼čmeyece─či i├žin yine ├╝z├╝lmeye de─čmez. Ki┼či bunu ├Â─črendi─či zaman, ya┼čad─▒─č─▒ olaya kar┼č─▒ dayan─▒kl─▒l─▒k becerisi kazan─▒r. Bu teslimiyetten farkl─▒ olarak kabullenmektir. Ki┼činin kendinden daha b├╝y├╝k bir ┼čeye inanc─▒ olmal─▒. ‘Sadece kendine inan’ dedi─čin zaman, g├╝c├╝ yetmedi─či yerde ki┼či da─č─▒l─▒yor. Halbuki b├Âyle durumlarda insan─▒n kendinden daha b├╝y├╝k bir ┼čeye inanmas─▒, daha b├╝y├╝k bir anlam─▒n par├žas─▒ olmas─▒, y├╝ksek bir g├╝ce, y├╝ksek bir de─čere inanmas─▒, bununla ilgili s─▒─č─▒na─č─▒n─▒n olmas─▒ ki┼čiyi dayan─▒kl─▒ k─▒l─▒yor. D├╝nyada her ┼čeyi bilen, her ┼čey kontrol eden, mutlak irade, mutlak g├╝├ž, mutlak hikmet, mutlak ilim, mutlak kudret sahibi bir irade olmas─▒ en akla yak─▒n inan─▒┼čt─▒r.” ifadelerini kulland─▒.

“Olaylar ayr─▒┼čt─▒r─▒larak d├╝┼č├╝n├╝lmeli”

Bizim ┼ču co─črafyam─▒zdaki, Kuran─▒ Kerim'deki manevi destek ve dini ba┼ča ├ž─▒kma y├Ântemi hi├žbir dinde olmad─▒─č─▒na dikkat ├žeken Tarhan, “├ľzellikle g├╝c├╝n├╝n yetmedi─či durumlarda olay─▒ kabullenebiliyorsa ‘demek bunu ya┼čamam gerekiyormu┼č’ diyor. Kabulleniyor. Y├╝ksek bir anlam─▒n par├žas─▒ oldu─čunu hissediyor. Di─čer taraftan da insan─▒n yani duygusal olarak diren├žli olabilmesi i├žin kabullenmesi ├Ânemli. Kabullenmek bir ┼čart ama yetmiyor. Bir de insan─▒n ge├žmi┼čte ya┼čamamas─▒ laz─▒m. ├çok g├╝zel bir slogan vard─▒r; ‘Ge├žmi┼čten ├Â─čren, gelece─če bak. Ama bug├╝n├╝ ya┼ča.’ An─▒ ya┼ča de─čil, ‘anda ya┼ča’ d─▒r o. Her olay ba─člam─▒nda de─čerlendirilmeli. Ge├žmi┼čte ya┼čanan bir olay─▒ da ba─člam─▒nda de─čerlendirmek gerekiyor. Bir de olaylar─▒ ayr─▒┼čt─▒rarak d├╝┼č├╝nmek ├Ânemli. Olaylar─▒ ayr─▒┼čt─▒rmadan d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝n zaman bir nevi zihinsel karma┼ča ortam─▒ oluyor. Bu tarz ki┼čiler zamanlama, s─▒ralama yapam─▒yor. Ya┼čad─▒─č─▒ olaylarda ├Ânem ve ├Âncelik yapam─▒yor. Yak─▒n ili┼čkilerde ki┼či o ayr─▒┼čt─▒rmay─▒ yapamad─▒─č─▒ zaman, onun hangi niyetle s├Âyledi─čini d├╝┼č├╝nemez.” diye konu┼čtu.

Bir arada olamayacak duygular…

Prof. Dr. Nevzat Tarhan, elimizdeki de─čerler ├Âl├ž├╝s├╝n├╝n do─čru olmas─▒yla ancak psikolojik sa─člaml─▒─č─▒ yakalayabilece─čimizi belirterek ┼čunlar─▒ s├Âyledi: “Bir olay─▒n duygusal boyutunu, d├╝┼č├╝nce boyutunu, davran─▒┼č boyutunu ayr─▒┼čt─▒rmak gerekiyor. ├ľzellikle yak─▒n ili┼čkilerde iyi zan esast─▒r. D├╝┼čman gibi ki┼čilerle kar┼č─▒ kar┼č─▒yaysan─▒z o zaman k├Ât├╝ zan ├Ânceliklidir. Yak─▒n ili┼čkilerde iyi zan esas, k├Ât├╝ zan istisnad─▒r. G├╝ven esast─▒r, ku┼čku istisnad─▒r. ─░┼čte bunlar de─čerlerdir. De─čer yarg─▒lar─▒ olan insanlar─▒n psikolojik sa─člaml─▒─č─▒ daha iyi oluyor. Onun i├žin kendi de─čerler sistemimizi do─čru oturtmam─▒z laz─▒m. ├ç├╝nk├╝ bir insan elindeki cetvel e─čri ise do─čruyu bulamaz. Elimizdeki de─čerler ├Âl├ž├╝s├╝ do─čru olursa, psikolojik sa─člaml─▒─č─▒ yakalayabiliyoruz. O de─čerler sisteminde, s├Âz├╝nde durmak, yalan s├Âylememek gibi 24 tane temel insani de─čerler vard─▒r. H─▒rsla mutluluk bir arada olmaz. K─▒skan├žl─▒k ve huzur bir arada olmaz. Kibir duygusu ile kendini g├╝vende hissetme duygusu bir arada olmaz. Bu de─čerlere sahipsen, mutlu olmak, huzurlu olmak, kendini g├╝vende hissetmek istiyorsan o zaman h─▒rstan, k─▒skan├žl─▒ktan, kibirden uzak duracaks─▒n. Bu de─čerlere uygun davran─▒┼č geli┼čtireceksin. Mesela tembellik varsa, karamsarl─▒k varsa ba┼čar─▒ beklemeyeceksin. Ba┼čar─▒, bu zihniyette olan bir kimse i├žin m├╝mk├╝n de─čil. Bunun gibi, kim, ne oldu, nerede oldu, hangi ba─člamda oldu, nas─▒l oldu bunlar─▒ s├Âylemek ve bir nevi psikolojik esnekli─če uygun davranabilmek i├žin zihinsel strateji geli┼čtirmeliyiz.” 

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place