Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

─░yi uyuyam─▒yorsan─▒z nedeni stres olabilir!

Uykuya dalmakta zorlan─▒yor, gece s─▒k s─▒k uyan─▒yor ve kendinizi yorgun hissediyorsan─▒z yeterince kaliteli bir uyku uyumuyor olabilirsiniz. Ka...

─░yi uyuyam─▒yorsan─▒z nedeni stres olabilir!

Uykuya dalmakta zorlan─▒yor, gece s─▒k s─▒k uyan─▒yor ve kendinizi yorgun hissediyorsan─▒z yeterince kaliteli bir uyku uyumuyor olabilirsiniz. Kaliteli bir uykunun sa─čl─▒─č─▒m─▒z i├žin ├Ânemine dikkat ├žeken Yata┼č Uyku Kurulu ├ťyesi Do├žent Dr. Ay┼če Sezim ┼×afak, stresin uyku kalitesini d├╝┼č├╝rd├╝─č├╝ne dikkat ├žekiyor.

Uyku, fiziksel ve bili┼čsel sa─čl─▒─č─▒m─▒z i├žin hayati ├Âneme sahip temel ihtiya├žlar─▒m─▒zdan biri… Ortalama bir insan─▒n ├Âmr├╝n├╝n 25 y─▒l─▒ uykuda ge├žiyor. Yeni do─čan bir bebek g├╝nde 14-17 saat uyurken; ya┼č─▒m─▒z ilerledik├že bu s├╝re giderek azal─▒yor ve yeti┼čkinlikte 7-9 saatlik bir uyku yeterli oluyor. Uykunun s├╝resi kadar kalitesinin de ├Ânemli oldu─čuna dikkat ├žeken Yata┼č Uyku Kurulu ├ťyesi, Kulak Burun Bo─čaz Uzman─▒ Do├žent Dr. Ay┼če Sezim ┼×afak, uykuya dalma s├╝resi, uyku boyunca deliksiz uyuma s├╝resi, uyku zaman─▒n─▒n gece-g├╝nd├╝z d├Âng├╝s├╝ne uygun olmas─▒, uykunun dinlenmi┼č hissettirmesi ve g├╝n i├žinde uykulu hissetmeme durumunun uyku kalitesini belirleyen fakt├Âr oldu─čunu s├Âyl├╝yor. 

Dr. ├ľ─čr. ├ťyesi ┼×afak, uyku kalitenizin d├╝┼č├╝k oldu─čunu anlaman─▒n yolunu ┼č├Âyle a├ž─▒kl─▒yor: “Uykuya dalman─▒z 30 dakikadan uzun s├╝r├╝yor mu? Gece boyunca s─▒k s─▒k uyan─▒yor musunuz ve tekrar uykuya dalman─▒z 20 dakikadan fazla zaman al─▒yor mu? Yatakta ge├žirdi─činiz zaman─▒n %85’inde uyan─▒k m─▒s─▒n─▒z? Sabahlar─▒ uyanmakta zorluk ├žekiyor musunuz? G├╝n i├žinde yorgun hissediyor ve odaklanmakta zorlan─▒yor musunuz? E─čer bu sorulara verdi─činiz yan─▒tlar─▒n ├žo─ču evet ise uyku kaliteniz bozuk demektir”

Yatak se├žimi uyku kalitesini etkiler

Stresin uyku kalitesini olumsuz etkileyen fakt├Ârlerin ba┼č─▒nda geldi─čini belirten Dr. ├ľ─čr. ├ťyesi ┼×afak, “Stres, uykuya dalmay─▒ zorla┼čt─▒r─▒r ve uyku kalitesini d├╝┼č├╝r├╝r. ├ľte yandan yeteri kadar uyuyamad─▒─č─▒m─▒zda da stresimiz artar. Uyku zaman─▒n─▒n do─čal karanl─▒k-ayd─▒nl─▒k d├Âng├╝s├╝yle uyumlu olmamas─▒ uyku kalitesini olumsuz etkiler. V├╝cudumuzda, sirkadiyen ritim olarak isimlendirilen ve g├╝ne┼čin do─čup batmas─▒yla senkronize olan do─čal bir v├╝cut saati vard─▒r. Geceleri yapay ─▒┼č─▒─ča maruz kalmak sirkadiyen ritimde sapmalara neden olur. Uyku hormonu melatoninin yeterli d├╝zeyde salg─▒lanamamas─▒na yol a├žarak uyku s├╝resini ve kalitesini azalt─▒r. Ayr─▒ca yatak se├žimi, uyunan ortam─▒n uygun karanl─▒kta, serin ve sessiz olmas─▒, telefon, televizyon gibi dikkati da─č─▒tabilecek elektronik cihazlardan uzak olmas─▒ da ├Ânemlidir. ├ľrne─čin yata─č─▒n─▒z mutlaka bedeninize uyan sertlikte ve post├╝r├╝n├╝ze uygun olmal─▒d─▒r. Bu unsurlar uykunun kesintisiz olmas─▒n─▒ direkt etkilerler. Kahve gibi kafein i├žeren i├žecekler uykuya dal─▒┼č s├╝resini uzat─▒r. Burun t─▒kan─▒kl─▒─č─▒, a─č─▒z ├žene yap─▒m─▒z, a┼č─▒r─▒ kilo uyku apnesine neden olabilir. Huzursuz bacak sendromu gibi rahats─▒zl─▒klar sebebiyle al─▒nan ila├žlar uyku kalitesini d├╝┼č├╝rebilir” diyor.

Kaliteli Uyku ─░├žin ─░pu├žlar─▒


  • G├╝ne┼če ├ž─▒k─▒n: Havan─▒n a├ž─▒k oldu─ču g├╝nlerde sabah g├╝n do─čarken ve ak┼čam├╝st├╝ g├╝n bat─▒m─▒ s─▒ras─▒nda hava bulutsuzken 10 dakika, havan─▒n kapal─▒ oldu─ču g├╝nlerde 20 dakika, ├žok bulutlu g├╝nlerde ise 30-60 dakika g├╝ne┼če ├ž─▒k─▒n.
  • Uyku d├╝zeni olu┼čturun: Uyku rutini ├žok ├Ânemlidir; hafta sonu dahil, her g├╝n ayn─▒ saatlerde yatmaya ve kalkmaya dikkat edin.
  • Parlak ayd─▒nlatmalardan uzak durun: Ak┼čam 10 ile sabah 4 aras─▒nda parlak ayd─▒nlatmalar─▒ndan uzak durun. Yapay ayd─▒nlatmalar melatonin salg─▒lanma d├╝zenini etkileyerek sirkadiyen ritimde bozulmalara neden olur.
  • Yediklerinize ve i├žtiklerinize dikkat edin: Kaliteli bir uyku i├žin uyumadan 8-10 saat ├Ânce kafein al─▒m─▒n─▒ kesin. Uyku saatine yak─▒n a─č─▒r ┼čeyler yemeyin, ┼čeker ve basit karbonhidratlardan uzak durun. ├ľzellikle uyku ├Âncesi alkol ve sigara t├╝ketmeyin.
  • G├╝n i├ži uykular─▒n─▒ s─▒n─▒rlay─▒n: G├╝n i├žindeki k─▒sa uykular─▒n 90 dakikay─▒ ge├žmemesine dikkat edin. En uygun s├╝renin 30-45 dakika oldu─čunu unutmay─▒n. T├╝m bu ├Ânlemlere ra─čmen uyku kalitenizi bozuk hissediyorsan─▒z, solunum yolu a├ž─▒kl─▒─č─▒ a├ž─▒s─▒ndan kulak burun bo─čaz de─čerlendirmesi, n├Âropsikiyatri de─čerlendirmesi yap─▒lmas─▒ gerekir.

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place

www.hizlibul.com-1972407