Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

Modern ├ža─č─▒n salg─▒n hastal─▒─č─▒: A┼č─▒r─▒ ├Âfke!

G├╝n i├žerisinde ka├ž kere kendinizi ‘sesinizi y├╝kseltmi┼č, ├ženenizi ve yumruklar─▒n─▒z─▒ s─▒km─▒┼č, ka┼člar─▒n─▒z─▒ ├žatm─▒┼č buluyorsunuz? Ya da kalp at─▒┼čl...

Modern ├ža─č─▒n salg─▒n hastal─▒─č─▒: A┼č─▒r─▒ ├Âfke!

G├╝n i├žerisinde ka├ž kere kendinizi ‘sesinizi y├╝kseltmi┼č, ├ženenizi ve yumruklar─▒n─▒z─▒ s─▒km─▒┼č, ka┼člar─▒n─▒z─▒ ├žatm─▒┼č buluyorsunuz? Ya da kalp at─▒┼člar─▒n─▒z h─▒zlanm─▒┼č, sinirden a┼č─▒r─▒ terlemi┼č, ba┼č─▒na a─čr─▒ saplanm─▒┼č ve fiziksel olarak titrerken! Pek ├žok ki┼či ‘say─▒s─▒z kere’ diyor ┼č├╝phesiz; zira son y─▒llarda h─▒zla yayg─▒nla┼čan, modern ├ža─č─▒n yayg─▒n endi┼česi haline d├Ân├╝┼čen ├Âfke sorunu 7’den 70’e herkesi etkisine alm─▒┼č durumda! Ancak dikkat! 

Ac─▒badem Maslak Hastanesi’nden Klinik Psikolog O─čuzhan G├╝rdo─čan atalar─▒m─▒z─▒n “Keskin sirke, k├╝p├╝ne zarar” s├Âz├╝ misali; a┼č─▒r─▒ ├Âfkenin ki┼činin ruhsal ve fiziksel sa─čl─▒─č─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra, sosyal ili┼čkilerini ve kariyerini de tehdit etti─čini belirterek “├ľfke asl─▒nda tamamen normal ve genellikle sa─čl─▒kl─▒ bir duygudur. Ancak ├Âfkenin hayat─▒m─▒z─▒n kontrol├╝n├╝ ele ge├žirmesine izin verdi─čimizde yapt─▒─č─▒m─▒z her ┼čeyi olumsuz etkiler. Sa─čl─▒─č─▒m─▒z─▒ kaybetmemize neden olabilirken, sevdiklerimizle olan ili┼čkilerimiz zarar g├Âr├╝r, ├žal─▒┼čma hayat─▒m─▒zda sorunlara neden olabilir” diyor. ├ľfkeyle ba┼č etmenin yollar─▒n─▒ bulman─▒n ├žok ├Ânemli oldu─čunu, gerekirse uzman yard─▒m─▒ almaktan ka├ž─▒nmamak gerekti─čini vurgulayan Klinik Psikolog O─čuzhan G├╝rdo─čan, ├Âfkeyi kontrol etmenin 10 etkili yolunu anlatt─▒, ├Ânemli uyar─▒lar ve ├Ânerilerde bulundu. 

Sebebini belirleyin

├ľfkenizi tetikleyen unsurlar─▒n fark─▒na var─▒n ve uzak durulmas─▒ m├╝mk├╝n olan tetikleyici etkenlerle aran─▒za mesafe koyun. E─čer mesafe koyman─▒z ya da hayat─▒n─▒zdan uzakla┼čt─▒rman─▒z m├╝mk├╝n olmuyorsa, g├╝nl├╝k ya┼čamda s─▒k s─▒k kar┼č─▒la┼čman─▒z gerekiyorsa baz─▒ ├Âfke y├Ânetimi tekniklerini uygulayabilirsiniz. ├ľfke kaynaklar─▒n─▒n fark─▒nda olmak, g├╝n├╝n├╝z├╝ farkl─▒ ┼čekilde yap─▒land─▒rmaya ve tahamm├╝l s├╝renizi uzatman─▒za yard─▒mc─▒ olabilir. So─čukkanl─▒l─▒─č─▒n─▒z─▒ koruyamad─▒─č─▒n─▒z i├žin insanlar─▒ veya d─▒┼č ko┼čullar─▒ su├žlamaman─▒z gerekti─čini unutmay─▒n. 

Egzersiz yap─▒n

Egzersiz yapmak yaln─▒zca fiziksel sa─čl─▒─č─▒n─▒z i├žin de─čil, ayn─▒ zamanda mental sa─čl─▒─č─▒n─▒z i├žin de faydal─▒d─▒r. Klinik Psikolog G├╝rdo─čan “├ľfke size bir enerji ak─▒┼č─▒ sa─člar. En iyi ├Âfke y├Ânetimi, kelimenin tam anlam─▒yla egzersiz yapmak ve fiziksel aktiviteye kat─▒lmakt─▒r. ─░ster h─▒zl─▒ bir y├╝r├╝y├╝┼če ├ž─▒k─▒n, ister spor salonuna gidin, egzersiz yapmak ekstra gerilimi yakabilir ve tahamm├╝l seviyenizi artt─▒rabilir. Ayr─▒ca egzersiz, zihninizi temizlemenize de olanak tan─▒r. Uzun bir ko┼čunun veya zorlu bir antrenman─▒n ard─▒ndan, sizi neyin rahats─▒z etti─čine dair daha net bir bak─▒┼č a├ž─▒s─▒na sahip oldu─čunuzu fark edebilirsiniz” diyor. 

Uyar─▒ i┼čaretlerinizi tan─▒y─▒n

├ľfkeniz artt─▒─č─▒nda hala uyar─▒ i┼čaretleri olmas─▒ muhtemeldir. Bunlar─▒ erken tan─▒mak, ├Âfkenizin kaynama noktas─▒na ula┼čmas─▒n─▒ ├Ânlemek i├žin harekete ge├žmenize yard─▒mc─▒ olabilir. Ya┼čad─▒─č─▒n─▒z ├Âfkenin fiziksel uyar─▒ i┼čaretlerini d├╝┼č├╝n├╝n. Belki kalbiniz daha h─▒zl─▒ at─▒yor ya da y├╝z├╝n├╝z ─▒s─▒n─▒yor. Belki de yumruklar─▒n─▒z─▒ s─▒kmaya ba┼člars─▒n─▒z. Ayr─▒ca baz─▒ bili┼čsel de─či┼čiklikleri de fark edebilirsiniz. Belki zihniniz yar─▒┼č─▒yor ya da “k─▒rm─▒z─▒ g├Ârmeye” ba┼čl─▒yorsunuz. Uyar─▒ i┼čaretlerinizi tan─▒yarak, an─▒nda harekete ge├žme ve daha b├╝y├╝k sorun yaratacak ┼čeyleri yapmaktan veya s├Âylemekten kendinizi al─▒koyma f─▒rsat─▒na sahip olursunuz. Nas─▒l hissetti─činize dikkat etmeyi ├Â─črenin; b├Âylece uyar─▒ i┼čaretlerini tan─▒ma konusunda daha iyi olursunuz.

Mola verin

Kendinize bir mola verin. Ba┼čkalar─▒ndan kendinizi soyutlayaca─č─▒n─▒z uygun zamanlar yarat─▒n ve bu s├╝reyi sessiz ┼čekilde duygular─▒n─▒z─▒ n├Âtr hale getirmeye odaklay─▒n. Hatta ister gece ister g├╝nd├╝z kendinize ay─▒raca─č─▒n─▒z bu zaman dilimini o kadar faydal─▒ bulabilirsiniz ki, bunu g├╝nl├╝k rutininize dahil etmek isteyebilirsiniz.

Meditasyon yap─▒n

Yap─▒lan bilimsel ├žal─▒┼čmalara g├Âre; meditasyonun ├Âfke kontrol├╝n├╝ sa─člamada ve insan duygular─▒n─▒ kontrol etmede son derece faydal─▒ oldu─čunu vurgulayan Klinik Psikolog O─čuzhan G├╝rdo─čan “Derin nefes egzersizleri gibi basit meditasyon teknikleriyle i┼če ba┼člayabilirsiniz. G├╝nl├╝k ya┼čant─▒n─▒za mutlaka nefes egzersizlerini ekleyin” diyor. 

Kin tutmay─▒n

Affetmek g├╝├žl├╝ bir ara├žt─▒r. ├ľfkenin ve di─čer olumsuz duygular─▒n olumlu duygular─▒ g├Âlgede b─▒rakmas─▒na izin verirseniz, kendinizi kendi k─▒rg─▒nl─▒─č─▒n─▒z veya adaletsizlik duygunuz taraf─▒ndan yutulmu┼č halde bulabilirsiniz. Sizi k─▒zd─▒ran birini affetmek, hem durumdan ders ├ž─▒karman─▒za hem de ili┼čkinizi g├╝├žlendirmenize yard─▒mc─▒ olabilir.

Sa─čl─▒kl─▒ beslenin 

G├╝n├╝m├╝zde ├žok say─▒da bilimsel ├žal─▒┼čman─▒n, beslenme-├Âfke ba─člant─▒s─▒n─▒n ge├žerlili─čini destekledi─čini belirten Klinik Psikolog O─čuzhan G├╝rdo─čan ┼č├Âyle konu┼čuyor: “├ľrne─čin; trans ya─č asitlerinden zengin bir beslenme, artan sald─▒rganl─▒kla do─črudan ba─člant─▒l─▒yken, omega 3 eksikli─či de sinirlili─če yol a├žabilen depresyonla ili┼čkilendirilmi┼čtir. Avusturalya’da ara┼čt─▒rmac─▒lar─▒n ├╝├ž ayl─▒k bir denemesinde ise; sa─čl─▒ks─▒z beslenen ve orta/ ┼čiddetli depresyonla m├╝cadele eden kat─▒l─▒mc─▒lar izlenmi┼č; Akdeniz diyetine y├Ânelen ki┼čilerin y├╝zde 32’sinin depresif belirtilerde tamamen gerileme ya┼čad─▒─č─▒, sa─čl─▒ks─▒z beslenen ancak genel grup terapisi alanlarda bu oran─▒n y├╝zde 8 oldu─ču g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r.”

├ľz fark─▒ndal─▒─č─▒n─▒z─▒ geli┼čtirin 

├ľfkenin en yayg─▒n ├Ânc├╝lleri aras─▒nda; stres, kayg─▒, korku, depresyon, yorgunluk veya incinme yer al─▒r. ├ľzfark─▒ndal─▒k geli┼čtirerek duygular─▒m─▒z─▒ tan─▒may─▒ ve etiketlemeyi ├Â─črenebilirsek, bu fark─▒ndal─▒k bize ├Âfke duygular─▒na en iyi nas─▒l tepki verece─čimizi belirlememiz i├žin zaman verecektir. ─░nsan─▒n ├Âfke duygular─▒na nas─▒l tepki verece─čini genellikle kendi ailesinden ├Â─črendi─čini belirten Klinik Psikolog G├╝rdo─čan “├ľ─črenilen herhangi bir davran─▒┼č unutulabilir ve duygusal zekadaki becerilerin geli┼čtirilmesi ├Â─čretilebilir. ├ľzfark─▒ndal─▒k i├žin profesyonel bir destek almak etkili olabilmektedir” diyor.

Tepki vermeden ├Ânce 1 saniye durun ve!

Sizi sinirlendiren bir durumla kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒n─▒zda tepki vermeden ├Ânce bir saniye durun ve kendinize ‘sakin olman─▒z’ gerekti─čini hat─▒rlat─▒n. Kendinizi sakinle┼čtirmek i├žin nefes al─▒┼č-veri┼činize odaklanabilir veya sakinle┼čti─činizi hissedene kadar saymay─▒ deneyebilirsiniz. E─čer ├Âfkenizi bast─▒ram─▒yorsan─▒z konu┼čman─▒z─▒ bir s├╝re erteleyin.

Yeterli ve kaliteli uyuyun 

Yap─▒lan bilimsel ├žal─▒┼čmalar; uyku yoksunlu─ču ile artan ├Âfke ve sald─▒rganl─▒k gibi ruh hali de─či┼čiklikleri aras─▒ndaki ba─člant─▒y─▒ destekliyor. Klinik Psikolog O─čuzhan G├╝rdo─čan; her gece yeterli miktarda ve kaliteli uykunun ├Âfke ve sald─▒rganl─▒─č─▒ azaltt─▒─č─▒n─▒ belirtiyor. Kaliteli bir uyku i├žin yata─č─▒n─▒z─▒, televizyon izlemek ya da yemek yemek i├žin de─čil uyku arac─▒ olarak kullanman─▒z, uyku rutini olu┼čturman─▒z ve odan─▒z─▒n karanl─▒k olmas─▒na ├Âzen g├Âstermeniz gerekiyor.  

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place

www.hizlibul.com-1972407