Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

Uyuyorum ama yorgunum neden b├Âyleyim

Uzmanlar kaliteli bir uykunun sa─čl─▒k ├╝zerindeki etkilerini b├╝t├╝nsel sa─čl─▒k yakla┼č─▒m─▒yla ele ald─▒ ve yorgun uyananlar i├žin ├Ânerilerde bulundu...

Uyuyorum ama yorgunum neden b├Âyleyim
Uzmanlar kaliteli bir uykunun sa─čl─▒k ├╝zerindeki etkilerini b├╝t├╝nsel sa─čl─▒k yakla┼č─▒m─▒yla ele ald─▒ ve yorgun uyananlar i├žin ├Ânerilerde bulundu.

G├╝nl├╝k hayat─▒n yo─čunlu─ču ve stresi, insan sa─čl─▒─č─▒ ├╝zerinde olumsuz etkiler b─▒rakabiliyor. Bu etkileri en aza indirgemenin ve sa─čl─▒kl─▒ bir ya┼čam s├╝rebilmenin yolu kaliteli uykudan ge├žiyor. Uyku, v├╝cudun dinlenmesi, kendini yenilemesi ve iyile┼čtirmesi kritik ├Ânem ta┼č─▒yor. Fiziksel ve zihinsel sa─čl─▒─č─▒ etkileyen bir├žok ├Ânemli i┼člev uyku sayesinde sa─čl─▒kl─▒ ├žal─▒┼č─▒yor.

Uyuyorum ama dinlenemiyorum? Her sabah yorgun uyan─▒yorum? Neden b├Âyleyim? gibi sorular bir├žok insan─▒n kendine sordu─ču, fakat ├Ânemsemedi─či sorular. Bunun beden ve ruh sa─čl─▒─č─▒ a├ž─▒s─▒ndan bir├žok sebebi olabilir.

Bedeninizin Sesine Kulak Verin

LifeClub Aile Hekimi Uzm. Dr. Asl─▒ Azako─člu Karaca, b├╝t├╝nsel sa─čl─▒k a├ž─▒s─▒ndan uykunun ├Âneminin alt─▒n─▒ ┼č├Âyle ├žizdi: “Sabahlar─▒ ├žalar saat ├žalmadan kalkamayan bir yap─▒n─▒z varsa, yatakta biraz daha oyalanay─▒m diyorsan─▒z, bu sizin yeterli uykuyu almad─▒─č─▒n─▒z ve gece uyku kalitenizin iyi olmad─▒─č─▒ anlam─▒na gelir. Tek ba┼č─▒na uykusuzluk ya da sabah yorgunlu─ču bir hastal─▒k olmad─▒─č─▒ i├žin, bu durum farkl─▒ bir hastal─▒k belirteci olabilir.

Zaman ge├žirmeden hekiminize ba┼čvurup, genel tetkik yapt─▒rmal─▒ ve ├Ânce v├╝cudunuzda yolunda gitmeyen neler oldu─čunu beraberce tespit etmelisiniz. B├╝t├╝nc├╝l sa─čl─▒k y├Ânetiminde;  ruh, zihin ve beden b├╝t├╝nl├╝─č├╝ birlikte ele al─▒n─▒r. Psikolojinize, sosyal ili┼čkilerinize ve bedeninizin sesine kulak vermelisiniz. Ayr─▒ca hormonlar─▒n─▒za, a├žl─▒k kan ┼čekerinize, vitamin ve mineral de─čerlerinize bakt─▒rarak, beslenmenizi g├Âzden ge├žirilmelisiniz. G├╝nl├╝k t├╝ketti─činiz kafein miktar─▒na ve saatlerine de dikkat etmeli, d├╝zenli hareketin hayat─▒n─▒zdaki yerini sorgulamal─▒s─▒n─▒z.

Sabah yorgunlu─čuna; kalp problemleri, hormonal bozukluklar, ortopedik ya da romatolojik bozukluklar, anemi (kans─▒zl─▒k) tablosu, uyku apnesi gibi tan─▒s─▒ bazen kolay bazen de zor konabilecek hastal─▒klar sebep olabilir. Bunun yan─▒ s─▒ra ruhsal ├ž├Âk├╝nt├╝, beslenmedeki hatalar; gece a─č─▒r ve sindirimi zor besinlerin t├╝ketilmesi, ┼čeker ve karbonhidrattan zengin g─▒da t├╝ketimi, susuzluk, gece ge├ž saatlere kadar ekran ba┼č─▒nda kalmak gibi durumlar da sebep olabilir”

Belirsizlik Sendromuna Sebep Olabilir

Uyuyorum ancak s├╝rekli yorgunum diyorsan─▒z sebebi “belirsizlik sendromu” da olabilir diyen LifeClub Uzman Klinik Psikolo─ču Cansu Karaman ise; “Belirsizlik, sonucunu bilinmeyen herhangi bir durum olabilir. Belirsizli─čin s├╝rekli oldu─ču ve insanlarda iste─či, motivasyonu, devaml─▒l─▒─č─▒ etkiledi─či durumlara ise "belirsizlik sendromu" denmektedir. Belirsizlik, g├╝nl├╝k ya┼čam─▒n─▒zda yerine getirmeye ├žal─▒┼čt─▒─č─▒n─▒z g├Ârevlerinizi etkilemeye ba┼člay─▒p, i┼člevselli─činizi olumsuz etkiliyorsa, belirsizlik sendromu ya┼č─▒yor olabilirsiniz.

Belirsizlik sendromu ┼ču belirtilerin ortaya ├ž─▒kmas─▒na neden olabilir: Uyku sorunlar─▒ (├žok uyuma, hi├ž uyuyamama, uykuya dalmada g├╝├žl├╝k ├žekme), yeme bozukluklar─▒ (├žok yeme ya da hi├ž yememe), ili┼čkilerde sorunlar, ├žabuk ├Âfkelenme, ya┼čamdan keyif alamama (├Ânceden sevilen ve yeni hobilerin art─▒k keyif vermemesi), gerginlik, s├╝rekli yorgun hissetme, motivasyon d├╝┼č├╝kl├╝─č├╝.

Ancak dikkatli olunmas─▒ gereken en ├Ânemli nokta bu belirtilerin farkl─▒ psikolojik sorunlarda da g├Âz├╝k├╝yor olmas─▒d─▒r. Bu belirtilere sahip olan ki┼čilerde belirsizlik sendromuna neden olan olaylar─▒n a├ž─▒─ča ├ž─▒kar─▒lmas─▒ b├╝y├╝k ├Ânem ta┼č─▒yor” dedi.

Belirsizlik Sendromu ile Nas─▒l Ba┼ča ├ç─▒k─▒l─▒r?

Ya┼čam─▒m─▒z boyunca kontrol├╝m├╝zde olan ve olmayan durumlar─▒ fark etmemiz ├Ânemlidir. Ba┼č─▒m─▒za gelen olaylar─▒ kontrol edemeyiz, fakat ba┼č─▒m─▒za gelen olaylara verece─čimiz tepkiler kendi kontrol├╝m├╝zdedir diyen Uzm. Klinik Psk. Cansu Karaman, belirsizlik sendromu ile ba┼č etmek i├žin ┼ču teknikleri ├Âneriyor:

• Kontrol├╝n├╝zde olan ┼čeylerin bir listesini yap─▒n. Kimlerle ileti┼čim i├žinde olaca─č─▒n─▒z ve ne tarz kitaplar okuyaca─č─▒n─▒z sizin kontrol├╝n├╝zde olan ┼čeylerdir.

• Kendinize ne d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝n├╝z├╝ belli aral─▒klarla sorun ve g├╝n i├žinde zihninizden ge├ženleri not al─▒n.

• Hissetti─činiz duygular─▒ not al─▒n. Hangi duygular─▒ ya┼čad─▒─č─▒n─▒z─▒ fark─▒nda olmak d├╝┼č├╝nceleriniz aras─▒nda k├Âpr├╝ kurman─▒z─▒ sa─člar. Zaman zaman bu notlara bakmak sizlerde yeni fark─▒ndal─▒klar olu┼čturacakt─▒r.

• Nefes egzersizlikleri ve bilin├žli fark─▒ndal─▒k egzersizleri yapmay─▒ deneyin.

• Alternatif d├╝┼č├╝nceler geli┼čtirin. Bir durumun birden fazla a├ž─▒klamas─▒ olabilir. Belirsizlik durumu stres yaratt─▒─č─▒nda olumsuz d├╝┼č├╝ncelerin zihninizi kaplamas─▒ bunlar─▒n ger├žek oldu─ču anlam─▒na gelmez. Bu nedenle o durumla ilgili ba┼čka a├ž─▒klamalar bulmak sizin i├žin faydal─▒ olabilir.

• Sizi belirsizli─če sokacak durumlar─▒ ke┼čfedip bunlarla ba┼č etme becerisi olu┼čturacak en iyi yol psikoterapidir. Psikolojik destek almay─▒ ihmal etmeyin.

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place