Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Sayfalar

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

Stresi y├Ânetmenin 9 p├╝f noktas─▒

“Stresten uzak durun!”… “A┼č─▒r─▒ stres hastal─▒klara davetiye ├ž─▒kar─▒yor!”… Uzmanlar─▒n s─▒kl─▒kla alt─▒n─▒ ├žizdi─či gibi stresi y├Ânetmeyi ├Â─črenmek ┼ča...

“Stresten uzak durun!”… “A┼č─▒r─▒ stres hastal─▒klara davetiye ├ž─▒kar─▒yor!”… Uzmanlar─▒n s─▒kl─▒kla alt─▒n─▒ ├žizdi─či gibi stresi y├Ânetmeyi ├Â─črenmek ┼čart! 

Zira iyi y├Ânetilebildi─činde bizi harekete ge├žirme, motive etme hatta tehlikelere kar┼č─▒ tetikte tutma gibi bir├žok faydas─▒ olan stres, kontrol edilemedi─činde ve a┼č─▒r─▒ hissedildi─činde, ona ‘yenik’ d├╝┼č├╝ld├╝─č├╝nde ise sa─čl─▒─č─▒ tehdit ediyor! Ac─▒badem Maslak Hastanesi’nden Uzman Psikolog Simru Kavak “Bu tehlikelerin i├žinde kalp-damar, tansiyon ve mide hastal─▒klar─▒n─▒, ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sisteminin zay─▒flamas─▒na ba─čl─▒ rahats─▒zl─▒klar─▒, depresyon, kayg─▒ bozukluklar─▒, uyku s─▒k─▒nt─▒lar─▒, konsantrasyon sorunlar─▒, ├Âfke y├Ânetimi zorluklar─▒, madde kullan─▒m─▒ ve ├že┼čitli ba─č─▒ml─▒l─▒klar gibi psikolojik sorunlar─▒ saymak m├╝mk├╝n” diyor. Peki, stresten tamamen uzak bir ya┼čamdan s├Âz etmek m├╝mk├╝n olmad─▒─č─▒na g├Âre, stresin olumsuz sonu├žlar─▒ndan korunmak i├žin onu y├Ânetmeyi nas─▒l ├Â─črenebiliriz?

Uzman Psikolog Simru Kavak strese yenik d├╝┼čmemenin, onu y├Ânetmenin 9 p├╝f noktas─▒n─▒ anlatt─▒, ├Ânemli uyar─▒lar ve ├Ânerilerde bulundu.

├ľnce stres kaynaklar─▒n─▒z─▒ belirleyin

Stres kaynaklar─▒n─▒z─▒ belirlemekle i┼če ba┼člay─▒n. ─░ki tip stres kayna─č─▒ bulunuyor: De─či┼čtirebilece─čimiz ve de─či┼čtiremeyece─čimiz/yok edemeyece─čimiz kaynaklar. Hayat─▒n─▒z─▒ ve bir g├╝n├╝n├╝z├╝ g├Âzden ge├žirerek sizi strese sokan durumlar─▒ belirleyin ve bunlar─▒ “de─či┼čtirilebilecek” ya da “de─či┼čtirilemez/yok edilemez” kaynaklar olarak s─▒n─▒fland─▒r─▒n.

Eylem plan─▒n─▒z─▒ haz─▒rlay─▒n

De─či┼čtirilebilecek kaynaklar i├žin eylem plan─▒n─▒z─▒ haz─▒rlay─▒n: ├ťzerinde de─či┼čiklik yapabilece─činiz veya ortadan kald─▒rabilece─činiz kaynaklar i├žin nas─▒l bir yol haritas─▒ izleyece─činizi belirleyin. Bunu yaparken k─▒sa-orta-uzun vadeli bir plan haz─▒rlayabilirsiniz. K├╝├ž├╝k k├╝├ž├╝k ad─▒mlarla ba┼člaman─▒n bile bir ba┼člang─▒├ž oldu─čunu ve sizi sonuca ula┼čt─▒raca─č─▒n─▒ unutmay─▒n. Ayr─▒ca bu plan─▒ yazarak veya ├žizerek yapmak harekete ge├žmeniz i├žin sizi motive edecektir.

Alet ├žantan─▒z─▒ g├╝├žlendirin

De─či┼čtirilemeyecek kaynaklarla m├╝cadele i├žin alet ├žantan─▒z─▒ g├╝├žlendirin: Baz─▒ stres kaynaklar─▒n─▒ ortadan kald─▒rmak veya onlardan uzak kalmak m├╝mk├╝n olmayabiliyor. Bu durumda yap─▒lacak ┼čey, kendi m├╝cadele ara├žlar─▒n─▒z─▒ art─▒rmak ve g├╝├žlendirmektir. Fiziksel, bireysel ve i┼činize ait ├Ârg├╝tsel de─či┼čtirilemez stres fakt├Ârlerinizi belirleyip, onlarla bar─▒┼čmaya ve beraber ya┼čamaya haz─▒r olun.

Kendinizi tan─▒y─▒n ve ├Âzel re├žetenizi olu┼čturun

Uzman Psikolog Simru Kavak “Stresi y├Ânetebilmenin en etkili yollar─▒ndan biri de, kendinize ├Âzel re├žete haz─▒rlamak. Bunun i├žin, strese kar┼č─▒ dayan─▒kl─▒l─▒─č─▒ art─▒rd─▒─č─▒ bilinen standart y├Ântemlerden faydalanabilirsiniz. A┼ča─č─▒daki sorulara yan─▒tlar─▒n─▒z─▒ verin ve bu cevaplar ├╝zerine d├╝┼č├╝n├╝n: Beni neler mutlu ediyor? Nelere tutku duyuyorum? En ├žok ne yapmaktan ho┼član─▒yorum? Bunu kiminle, kimlerle yapmak ho┼čuma gidiyor? Zaman─▒m─▒ kiminle veya kimlerle daha fazla ge├žirmek istiyorum? Kim beni g├╝l├╝msetiyor, mutlu ediyor? Denemek ve yapmaya ba┼člamak istedi─čim ┼čeyler neler? Sonras─▒nda yapaca─č─▒n─▒z ┼čey ise, verdi─činiz cevaplardaki aktivitelere ve ki┼čilere g├╝nl├╝k hayatta ay─▒rd─▒─č─▒n─▒z zaman─▒ yava┼č yava┼č art─▒rmak” diyor.

Hareketsizlikten ka├ž─▒n─▒n

De─či┼čtirilemeyen stres kaynaklar─▒ s├Âz konusu oldu─čunda pek ├žok ara┼čt─▒rma, a├ž─▒k havada tempolu y├╝r├╝y├╝┼č, yoga gibi fiziksel aktivitenin stresle m├╝cadeledeki etkisinden bahsediyor. Ancak ho┼članmadan ve zorla yapaca─č─▒n─▒z her ┼čey sizi daha fazla strese sokaca─č─▒ndan kendinize uygun olan fiziksel aktiviteyi ke┼čfedin. Y├╝zme, bisiklet, pilates ya da tenis gibi mutlaka ho┼članaca─č─▒n─▒z bir faaliyette bulunun.

D├╝zenli nefes egzersizi yap─▒n

Stres an─▒nda ├Ânce nefes say─▒s─▒ s─▒kla┼č─▒p, kalp at─▒┼č─▒ h─▒zlan─▒yor ve bunu di─čer de─či┼čiklikler takip ediyor. Bu nedenle stresli an─▒n─▒zda ilk olarak nefesinizi kontrol ederek, di─čer olumsuzluklar─▒n da ├Ân├╝ne ge├žebilirsiniz. Diyafram nefesini do─čru ┼čekilde alabilmek i├žin; bir elinizi g├Â─č├╝s kafesinizin alt─▒na, di─čer elinizi de g├Â─čs├╝n├╝z├╝n ├╝zerine yerle┼čtirin ve burnunuzdan derin bir nefes al─▒n. Nefesi al─▒rken g├Â─č├╝s kafesinizin de─čil, g├Â─č├╝s kafesinizin alt─▒n─▒n ┼či┼čmesi gerekiyor. Ald─▒─č─▒n─▒z nefesi 3’e kadar sayarak a─čz─▒n─▒zdan verin. Bu i┼člemi 5 kez yap─▒n. ─░leride bu say─▒y─▒ art─▒rabilirsiniz. Bu basit egzersizi g├╝nl├╝k ya┼čant─▒n─▒z─▒n bir par├žas─▒ haline getirerek sa─čl─▒─č─▒n─▒z i├žin de ├Ânemli faydalar sa─člayabilirsiniz.

Zaman─▒ iyi planlay─▒n

De─či┼čtirilemeyen stres kaynaklar─▒ndan birisi de, zaman─▒ do─čru y├Ânetememek sonucu biriken i┼čler. Zamanla rekabet etmeyin, onu tak─▒m arkada┼č─▒n─▒z haline getirin. G├╝nl├╝k plan─▒n─▒zda ├Âncelikli ve ├Ânemli i┼člerle, bekleyebilecek olanlar─▒ belirleyin. Bunlar─▒ yaz─▒l─▒ olarak ho┼čunuza giden bir ajandada veya telefonunuzda g├Ârmek, y├Ânetmenizi kolayla┼čt─▒racakt─▒r. Olabildi─čince plana sad─▒k kal─▒n. Elinizde olmayan ve plan─▒ aksatacak i┼čler devreye girdi─činde de, nefes egzersizlerinden faydalan─▒n.

Gerekti─činde ‘hay─▒r’ demeyi ├Â─črenin

Kendi ellerimizle yaratt─▒─č─▒m─▒z en b├╝y├╝k stres fakt├Ârlerinden biri, insanlarla ili┼čkilerimizde s─▒n─▒rlar─▒m─▒z─▒ belirleyememek. Be─čenilme, kabul g├Ârme, reddedilmekten korkma gibi pek ├žok sebeple ortaya ├ž─▒kabilen bu durum, ki┼činin kendini bir s├╝re sonra istemedi─či ve y├Ânetmekte zorland─▒─č─▒ bir yo─čunlu─čun i├žinde bulmas─▒na neden olabiliyor. Ba┼čta zor gelse de, gerekti─činde ‘hay─▒r’ demesini ├Â─črenin. Bir teklif geldi─činde evet demeden ├Ânce iyi d├╝┼č├╝n├╝n. Bunu yapman─▒z ne kadar gerekli, bu teklifi neden kabul ediyorsunuz ve ‘hay─▒r’ dedi─činiz durumda ├žekindi─činiz olas─▒ sonu├žlar neler? Cevab─▒n─▒z─▒ verirken kesin ve net bir ‘hay─▒r’ demek sizi zorluyorsa, cevab─▒n─▒z─▒n neden olumsuz oldu─čunu k─▒sa ve nazik bir dille a├ž─▒klamak, sonras─▒nda alaca─č─▒n─▒z tepkiye kar┼č─▒ duydu─čunuz endi┼čeyi azaltabilir.

Sab─▒rl─▒ olun

Uzman Psikolog Simru Kavak “Hi├ž bir y├Ântemin sihirli de─čnek olmad─▒─č─▒n─▒ bilin. En ├Ânemlisi, bu yolculukta kendinize kar┼č─▒ sab─▒rl─▒ olun, s├╝reklilik gerektiren bir geli┼čim s├╝recinde oldu─čunuzu unutmay─▒n. Kilo vermek istedi─činiz zaman, sadece bir g├╝n spor yaparsan─▒z, v├╝cudunuzda hi├žbir g├Âzlenebilir de─či┼čim olamaz. Psikolojik beceriler de b├Âyledir. ├çaban─▒z─▒n etkilerini g├Ârmek ve davran─▒┼č de─či┼čikli─či yapabilmek i├žin ├Ân├╝n├╝zde sab─▒rla ilerlemeniz gereken bir s├╝re├ž oldu─čunu unutmay─▒n ve kendinizdeki en ufak geli┼čimi bile takdirle kar┼č─▒lay─▒n. ─░┼čler istedi─činizden yava┼č ilerledi─činde, kendinize kar┼č─▒ nazik olun” diyor.

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place