Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Sayfalar

YaÅŸam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yazılar:

latest

Ads Place

Ä°yilik, mutluluk hormonu salgılıyor, tansiyonu düşürüyor…

Kötülük iyiliÄŸe göre 5 misli hızla yayılıyor…  Ä°yi davranış ve kötü davranış dengesinin olduÄŸunu, iyilik yapılmadığı zaman kötülüğün kendili...

Ä°yilik, mutluluk hormonu salgılıyor, tansiyonu düşürüyor…
Kötülük iyiliÄŸe göre 5 misli hızla yayılıyor… 

Ä°yi davranış ve kötü davranış dengesinin olduÄŸunu, iyilik yapılmadığı zaman kötülüğün kendiliÄŸinden ortaya çıktığını vurgulayan Prof. Dr. Nevzat Tarhan, iyiliÄŸin en büyük düşmanının bencillik olduÄŸunu söyledi.  Kötülüğün iyilikten 5 misli daha hızlı yayıldığına dikkat çekenTarhan, “Ä°yilik yapmak mutluluk hormonu salgılıyor, insanın tansiyonunu düşürüyor. DoÄŸru olduÄŸu için yapılmalı, hak için yapılmalı.” dedi. Bilgiye dayalı iyiliÄŸin, o kiÅŸinin davranışlarını geliÅŸtirmek için yapılan ıslah ve rehabilitasyon olduÄŸunun altını çizen Tarhan, çocuklara doÄŸduklarından itibaren benmerkezci olmamaları için iyicilliÄŸin öğretilmesini tavsiye ediyor.

Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü, Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, iyilik ve kötülük dengesine ilişkin değerlendirmede bulundu.

Gerçek iyilik çoğunluk tarafından kabul edilendir

Ä°yi ve iyilik kavramının genellikle sübjektif iyilik anlamında kullanıldığını belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “KiÅŸi kendisine gelen iyiyi kabul ediliyor. Bir de toplumsal iyilik var. Bireysel fayda, toplumsal fayda gibi bireysel iyilik ve toplumsal iyilik var. Gerçek iyilik kavramı, genellikle toplumun büyük çoÄŸunluÄŸu tarafından iyi olarak kabul edilen kavram olarak geçiyor. Ä°nsanlığın büyük çoÄŸunluÄŸu tarafından ortak deÄŸerler olarak kabul edilen iyilik kavramı da var. Yani birçok toplumda bazı ÅŸeyler deÄŸiÅŸse bile ana çerçeveler deÄŸiÅŸmiyor.” dedi.

İyiliği tanımlayan kavram belirlendi

1990’lı yıllarda Chicago’da Dünya Ahlak Sempozyumu’nun gerçekleÅŸtirildiÄŸini hatırlatan Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Orada alınan kararlardan en önemlisi, iyilik kavramını tanımlayan ‘sana yapılmasını istemediÄŸin ÅŸeyi baÅŸkasına yapma kavramı’ oldu. Bu kavram genel bütün dinlerin, bütün felsefe ekollerinin birleÅŸtiÄŸi bir kavram olarak kabul edildi. Sana yapılmasını istemediÄŸin ÅŸeyi baÅŸkasına yapma tarzındaki bir kavramda hemen hemen herkes birleÅŸti. Aslında bu iyiliÄŸi de tarif ediyor. Yani bir insan kendisine yapılmayan bir ÅŸeyi baÅŸkasına yapıyorsa bu kötülüğe giriyor. Kendisine yapıldığı ya da yapabileceÄŸi bir ÅŸeyi baÅŸkasına yapıyorsa bu bencillikten kurtulup iyilik yapmak diye ifade ediliyor. Burada muhakkak genellikle büyük fotoÄŸrafa bakarak karar veririz.” ifadelerini kullandı.

Başarılı projelerle Good Health ve Well Being etiketlerini aldık

Son yıllarda mutluluk bilimi çalışmalarının arttığına dikkat çeken Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Birçok felsefeci mutluluk bilimi ile ilgili çalışmalar için kapitalizmin yeni sığınağı tanımını kullanıyor. Well Being kavramı içerisinde en büyük mutluluk prensibinin aslında iyilik hali olduÄŸu ifadesi yer alıyor. Good Health ve Well Being beraber kullanılıyor. Hatta bununla ilgili BirleÅŸmiÅŸ Milletler, Sürdürülebilir Kalkınma için 17 tane ilke belirledi. Bu etiketlerden birisi ‘Good Health and Well Being’ diye geçiyor. Türkçe karşılığı ‘bedensel ve ruhsal iyilik hali’ olarak tanımlanıyor. GeçtiÄŸimiz Nisan ayında Ãœsküdar Ãœniversitesi olarak bu etiketi aldık. Aralarında Pozitif Psikoloji dersinin de olduÄŸu birçok projemizi incelediler.” dedi.

Göçün en önemli sebebi açlık değil, hukuksuzluk

Ä°nsanlığın ÅŸu andaki gidiÅŸatında ciddi bir gelir adetsizliÄŸi olduÄŸunu vurgulayan Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Afrika’da 2 milyon insan var, temiz suya ulaÅŸamıyorlar. Böyle bir adaletsizlik var. Devamlı bir göç var. Uzak DoÄŸu ve Afrika ülkelerindeki insanlar aslında ülkelerindeki hukuksuzluktan kaçıyorlar. Gece aileleri götürülüyor. Kapılarını gece kimin çalacağı, karakola düştükleri zaman ne olacağı, mahkemeye düştükleri zaman ne olacağı belli deÄŸil. Böyle bir ortamda insanlar geleceklerini güvende hissetmiyor ve oradan kaçmaya çalışıyorlar. Hukuksuzluk Afganistan’da da göçün en büyük sebebi. Sorun aslında açlık deÄŸil.” ifadelerini kullandı.

Toplumda yasal, sosyal ve ahlaki normlar var

Prof. Dr. Nevzat Tarhan, iyiliğin felsefede üzerine çok konuşulan ve tartışılan bir kavram olduğunu söyledi ve sözlerine şöyle devam etti:

“Ä°yilik için, yapılan tanımlamalarda objektif ÅŸekilde hiç karşılık beklemeden bir baÅŸkasının ihtiyacını karşılama eÄŸilimi de deniyor. Kanunların oluÅŸturduÄŸu normlar hukuki normlardır, hukukta bellidir. Yasal normlar vardır, o sınırlar nettir. ‘Bunu yaparsan ÅŸu ceza var, kırmızı ışıkta geçersen ceza yazılır’ gibi sınırlar var. Bir de sosyal normlar vardır. ÖrneÄŸin toplum içine pijamayla çıkıldığında insanlar kınayabilir ama aslında bu yasak deÄŸildir, bir cezası yoktur. Ancak sosyal norm, gelenek göreneklerle belirlenir. Bir de diÄŸer normlar var. Bunlar ahlakın ve vicdanın belirlediÄŸi normlardır. Ahlaki normlar olarak ifade ediliyorlar. Ä°yi – kötü, güzel – çirkin bunları belirliyor. Fizikte entropi adında termodinamiÄŸin ikinci prensibi var. ÖrneÄŸin karanlık yok, aydınlığın olmaması var. Aslında soÄŸuk yok, sıcağın olmaması var. Yani sıcak azaldığı zaman soÄŸuk kendiliÄŸinden artıyor. Buna da davranışsal entropi diyoruz. Ä°yi davranış yoksa kötü davranış kendiliÄŸinden geliÅŸiyor.”

Kötülük iyilikten çabuk yayılıyor

Bir ailede iyi davranış azsa, birbirine iyilik yapma davranışı azsa, birbirine yardım azsa ve ferler arasında sevgi, ÅŸefkat azsa kötülüğün kendiliÄŸinden yayıldığını belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Bir bahçe gibi düşünebiliriz. Bahçeyi ekip biçmezsek bir sene sonra baktığımızda ayrık otlarının kapladığını görürüz. Kötülüğün yayılma hızı, iyiliÄŸe göre 5 misli daha fazla. Ä°yi davranış ve kötü davranış dengesi var. Ä°yiliÄŸi yapmadığımız zaman, kötülük kendiliÄŸinden ortaya çıkıyor. Bunun için iyiliÄŸi yapmayı öğrenmek ve öğretmek gerekiyor.” dedi.

İyiliğin en büyük düşmanı bencilliktir

BencilliÄŸin iyiliÄŸin en büyük düşmanı olduÄŸunu vurgulayan Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Zaten empati, iyiliÄŸin içerisinde yer alıyor. Muhakkak sevgi + empati iyiliÄŸi doÄŸuruyor. Empati yapıldığında karşı tarafın ihtiyacı ve yaÅŸadığı zorluk dikkate alınmış oluyor. California’da ÅŸiddet ve suç oranı artınca 6 - 8 haftalık rastgele iyilik projeleri baÅŸlatıldı. Lise öğrencilerini Community Service bünyesinde hiç bilmedikleri bir yurda, yaÅŸlı bakım evine ya da çocuk koruma yerlerine yerleÅŸtiriyorlar ve gidip orada çalışmaları isteniyor. Ä°ki ay sonra da faaliyetlerini raporluyorlar. Bu ÅŸekilde çocuÄŸa not veriliyor. Ä°yilik olarak bu hareket öğretiliyor. Rahibe Teresa’ya ‘Dünya nasıl daha yaÅŸanılır bir yer olur?’ diye sorduklarında birebir iyilik yapmakla olabileceÄŸini söylüyor. Birebir iyilik yapmanın arkasında karşılıksız iyilik yapmak yani bir elin verdiÄŸini diÄŸer elin görmemesi var.” diye konuÅŸtu.

Çocuklara iyicil olmaları öğretilmeli

Prof. Dr. Nevzat Tarhan, insanın kendi haline bırakıldığı zaman kötü olma kapasitesinde olduğunu söyledi ve sözlerini şöyle sürdürdü:

“Yani devamlı bir dış kontrolle ona iyicil davranışta bulunmasının öğretilmesi gerekiyor. Çocuk doÄŸduÄŸu zaman ona iyicilliÄŸi öğretmezsek o çocuk kendiliÄŸinden kötücül olur, benmerkezci olur, sadece kendini düşünür, baÅŸkasının hakkını hukukunu düşünmez. Ä°yicilliÄŸi çocuÄŸa öğretmek gerekiyor. ÖrneÄŸin çocukta saf merhamet duygusu vardır ama önemli olan bilgiye dayalı iyiliktir. Bilgiye dayalı iyilik, o kiÅŸinin davranışlarını geliÅŸtirmek için yapılan ıslah ve rehabilitasyondur. Bu ceza olarak tanımlanmaz. Yanlış hareketin yerine doÄŸru hareketi öğrenmesi için dezavantajlı insanların farkına varması saÄŸlanır. Kendisinden daha az ÅŸeye sahip olan insanları farketmesi saÄŸlanarak hayat öğretilir. Amaç çocuÄŸumuzu mutlu etmek deÄŸil, çocuÄŸu hayata hazırlamaktır. Bu nedenle çok saÄŸlıklı bir uygulamadır.”

İyilik yapmak mutluluk hormonu salgılıyor

Ä°nsanın davranışının doÄŸal sonucunu yaÅŸamadıkça ve bedel ödemedikçe davranışını normal kabul ettiÄŸini belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Onun için de muhakkak davranışlara sınır koymayı öğretmek gerekiyor. Ä°nsan bu dengeyi öğreniyor. Ä°yilik yapan insanın beyninde mutluluk hormonları dopamin ve serotonin salgılanıyor ama bu iyilik zorunlu bir iyilik deÄŸil. Zorunda bırakılarak yaptırılan iyilikler aslında iyilik deÄŸil. Bazı dernekler ve vakıflar, bağış yapmaları durumunda karşı tarafa vaatte bulunuyorlar. Bu iyilik deÄŸil, tamamen alışveriÅŸtir.” diye konuÅŸtu.

‘Sen çalış ben yiyeyim’ e doÄŸru eÄŸilim var…

Cemil Meriç’in ‘Karşılık beklemeden yapılan iyilik tefeciliktir.’ sözünü hatırlatan Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Tefecilik, faizcilik ne demek? KiÅŸinin ‘Sen çalış, ben yiyeyim.’ demesidir. Parayla para kazanmaya çalışan kiÅŸiler aslında bedavacı kiÅŸilerdir. Katma deÄŸer üretmeyen kiÅŸilerdir. Katma deÄŸer üretmeden kazanmak isteyen kiÅŸiler baÅŸkasının hakkını aslında çalıyorlar. Katma deÄŸer üretme ama paranın gücüyle konforlu bir hayat yaÅŸa. Bu benmerkezciliktir. O yüzden kutsal öğretilerin hepsi faizciliÄŸi yanlış buluyor. Ä°nsan hayatında bencilliÄŸe, ‘sen çalış ben yiyeyim’e doÄŸru eÄŸilim var. Bıraktığımız zaman insan hemen buna yöneliyor. Bu öğrenilmiÅŸ davranış, daha uzun vadeli ve kalıcı haz veriyor.” dedi.

İyilik tansiyonu düşürüyor

Ä°yilik yapmanın tansiyonu düşürdüğünü açıklayan araÅŸtırmaların olduÄŸunu belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Bir kimse iyilik yaptığı zaman tansiyon düşüyor. Tansiyonu yüksek olan kiÅŸilere iyilik ödevleri verilmiÅŸ. Sonucunda da tansiyonlarının düştüğü görülmüş. Ä°yilik yapılırken beyin stres hormonunu az salgılıyor. Stres hormonu damar direncini artırıyor ama iyilik yapıldığında damar direnci artmıyor, tansiyon kendiliÄŸinden düşüyor. Ä°yilik yapmanın karşılıklı iki tarafa da faydası vardır. Çocukları kendi hallerine bıraktığımız zaman benmerkezci eÄŸiliminde olurlar. Bu insanın doÄŸasındadır. Ä°nsan eÄŸer eÄŸitilmezse dünya kendi etrafında dönüyor zanneder. EÄŸitildiÄŸi zaman ise ‘ben dünyadaki hayatın ve sosyal yapının bir parçasıyım.’ demeye baÅŸlar. EÄŸitilmediÄŸi zaman kendini dünya merkezinde görüyor.” diye konuÅŸtu.

Tebessüm etmek ve bağışlamak iyiliktir

Bir tebessümün bile iyilik olduÄŸunu ifade eden Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Eve gelince çocuÄŸuna tebessüm etmek, nasılsın demek iyiliktir. Ä°yilik sadakadır. Karşılıklı tebessüm edildiÄŸinde karşı tarafa ‘Sen deÄŸerlisin’ denmiÅŸ olunuyor ve bu da iyiliktir. Mesela bir yanlışı bağışlamak iyiliktir ve ‘benden sana kötülük gelmeyecek’ demektir. Ä°yiliÄŸin de bilgiye dayalı iyilik olması gerekiyor. Kötücül bir davranışta bulunan ve hak etmeyen birine iyilik yapıldığı zaman aslında o kiÅŸiyi beslemiÅŸ oluruz. Eylem bilgiye dayalı bir eylemse onu pekiÅŸtiriyor, destekliyor ve büyütüyor.” dedi.

İyilik karşılık beklenmeden yapılmalı

Prof. Dr. Nevzat Tarhan, hayatı anlamlı yapanın pozitife doğru ilerlemesi olduğunu söyledi ve sözlerini şöyle tamamladı:

“Anadolu’da Ä°yilikten maraz doÄŸar.’ diye bir söz vardır.   Ä°yilik yaptığın zaman bu kiÅŸi hakediyor mu diye muhakkak düşünerek iyilik yapmak gerekiyor. Genellikle buralarda iyi zanla hareket etmek gerekiyor. ‘Sen iyilik yap denize at balık bilmezse halik bilir’ sözü de zaten oradan geliyor ama burada niyeti vurguluyor. Ä°yilik yapıyorsan niyetin karşı taraftan iyi cevap beklemek olmayacak. DoÄŸru olduÄŸu için yapacaksın, hak için yapacaksın. Bunu yaptığın zaman o iyilik zaten ibadet hükmüne de geçiyor. Bizim kültürümüzde rastgele iyilikler vardır. Yoldan giderken taşı kaldırıma sadaka kabul ediliyor. Bu baÅŸka kültürlerde yoktur. Onun için bunu kaybetmeyelim. Bizim kültürümüzde bunlar güzel deÄŸerlerdir.”

✎ Mutfağınızın olmazsa olmazı her ürün Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hiç yorum yok

Sorunlarınızı ve yorumlarınızı bekliyoruz.

Ads Place