Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

Ruhsal ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒ g├╝├žl├╝ tutmak i├žin 9 ├Âneri

Ruh sa─čl─▒─č─▒m─▒z─▒n da ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sistemimiz ├╝zerinde etkisi oldu─čunu hat─▒rlatan Uzm. Klinik Psikog, Uzm. Dyt. Merve ├ľz, ruhsal olarak k├Ât├╝ his...

Ruhsal ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒ g├╝├žl├╝ tutmak i├žin 9 ├Âneri

Ruh sa─čl─▒─č─▒m─▒z─▒n da ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sistemimiz ├╝zerinde etkisi oldu─čunu hat─▒rlatan Uzm. Klinik Psikog, Uzm. Dyt. Merve ├ľz, ruhsal olarak k├Ât├╝ hissetti─čimizde hastal─▒klara daha kolay yakalanabilece─čimizi s├Âyledi. Bu noktada ruhsal ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒m─▒z─▒ g├╝├žlendirmenin genel sa─čl─▒─č─▒m─▒za da yarar sa─člayaca─č─▒n─▒ belirten ├ľz, konuyla ilgili ├Ânemli bilgiler ve ├Âneriler verdi:

KEND─░N─░ZE RUH HAL─░N─░ZLE ─░LG─░L─░ SORULAR SORUN

“┼×u an ne hissediyorum? Neden b├Âyle hissediyorum? Sorular─▒n─▒ g├╝n i├žinde birka├ž kez kendinize sorun” diyen Yeditepe ├ťniversitesi Ko┼čuyolu Hastanesi’nden Uzm. Klinik Psikolog Merve ├ľz, “Bilmiyorum” cevab─▒n─▒, cevap olarak kabul etmeyin. D├╝┼č├╝n├╝n ve birka├ž cevap bulmaya ├žal─▒┼č─▒n. Stres ve mutsuzluk duygular─▒n─▒z─▒ takip ederek olumsuz duygular─▒n─▒za sebep olan d├╝┼č├╝ncelerinizi tespit etmeye ├žal─▒┼č─▒n. Tespit ettikten sonra ├ž├Âz├╝mleri aramaya ba┼člay─▒n. Kendinize en az 5 tane ├ž├Âz├╝m ├Ânerisi sunun ve bir yerden uygulamaya ba┼člay─▒n. Kurtar─▒c─▒ aramaktan vazge├žin. ├çevrenizde tutunacak dal ar─▒yor olsan─▒z da a─čac─▒n kendiniz oldu─čunu unutmay─▒n.”

KENDİNİZLE İYİ GEÇİNİN

├ço─čumuz iltifat etme ve takdir etme konusunda ba┼čkalar─▒na ne kadar c├Âmert davransak da, kendimize o kadar c├Âmert davranmad─▒─č─▒m─▒z─▒ s├Âyleyen ├ľz, “Kendinize k├Ât├╝ davranmay─▒ bir kenara b─▒rak─▒n ve kendinize g├╝zel s├Âzc├╝kler s├Âyleyin. Hata yapt─▒─č─▒n─▒zda kendinize k─▒zmak yerine kendinizle dalga ge├žin, olaylara g├╝l├╝n. Zay─▒f y├Ânlerinizi ve g├╝├žl├╝ y├Ânlerinizi tespit edin. Zay─▒f y├Ânlerinizi bilmeniz, zay─▒f y├Ânlerinizin ├╝zerine gitmeniz konusunda size avantaj sa─člarken g├╝├žl├╝ y├Ânlerinizi bilmeniz de sorunlar─▒n ├ž├Âz├╝m├╝nde kolayl─▒k sa─člayacakt─▒r.” diye konu┼čtu. 

HEDEFLER─░N─░Z─░ BEL─░RLEY─░N

Bir ama├ž do─črultusunda hareket etmenin insanlar─▒n ya┼čamdan zevk almas─▒n─▒ kolayla┼čt─▒raca─č─▒n─▒n alt─▒n─▒ ├žizen ├ľz, s├Âzlerine ┼č├Âyle devam etti: “Hedef belirlemenin performans ve i┼č tatmini ├╝zerindeki etkilerini incelemek i├žin yap─▒lan bir ├žal─▒┼čmada, hedef belirlemenin performans ve memnuniyeti art─▒rmada etkili oldu─ču saptanm─▒┼čt─▒r. Bunun i├žin hedefleriniz olsun, gelecek planlar─▒ yap─▒n. Unutmay─▒n hayaller ger├žeklerin provas─▒d─▒r.”

├ç├Âz├╝m├╝nde zorlan─▒lan konular─▒ da rafa kald─▒rmak yerine sorunlar─▒n ├╝zerine gidilmesi gerekti─čini s├Âyleyen ├ľz, “Baz─▒ durumlar, baz─▒ olaylar can yak─▒c─▒d─▒r. Fakat sorunlar─▒ rafa kald─▒rman─▒n size faydas─▒ olmayacak hatta zarar─▒ olacakt─▒r. Sorunlar─▒ ├ž├Âzmek istiyorsan─▒z ne kadar can─▒n─▒z yanarsa yans─▒n sorunlar─▒n ├╝zerine gitmelisiniz. G├Âreceksiniz ki, ayn─▒ sorun bir s├╝re sonra sizi daha az ├╝zecek, sizi daha az yoracakt─▒r” diye konu┼čtu. 

KEND─░N─░ZE VAK─░T AYIRIN

 “Mutlu olabilmek i├žin sizi nelerin mutlu etti─čini bilmelisiniz” diyen ├ľz, s├Âzlerine ┼č├Âyle devam etti: “Hobileriniz neler? Sizi ne mutlu eder? Bu sorular─▒n cevaplar─▒n─▒ biliyor musunuz? Kendinizi ne kadar tan─▒yorsunuz? Bu sorular─▒n cevaplar─▒n─▒ bulabilmek ve kendinizle ba┼č ba┼ča kalabilmek i├žin sosyal medyadan, televizyondan, insanlardan uzakta; kendinize g├╝nl├╝k en az 20 dakika zaman ay─▒r─▒n.”

HAYIR DEMEY─░ ├ľ─×REN─░N

“Ba┼čkalar─▒n─▒ k─▒rmaktan korktu─čunuz i├žin kendinizi k─▒rmak pahas─▒na s├╝rekli “evet” diyorsan─▒z sizin i├žin en kolay yerden hay─▒r demeye ba┼člay─▒n” diyen ├ľz, bir├žo─čumuzun yapmakta zorlanabildi─či hay─▒r diyememe problemi ile ilgili ┼čunlar─▒ anlatt─▒: “-Evet- olumlu ve g├╝ven verici bir cevapt─▒r ve ├žo─ču insan evet cevab─▒n─▒ vermekten veya almaktan mutludur. Ancak gere─činden fazla “evet”, fazla i┼č y├╝k├╝ne neden olabilir. “Evet” yan─▒t─▒ ancak anla┼čma ko┼čullar─▒, ki┼činin ki┼čisel ve mesleki s─▒n─▒rlar─▒na uydu─čunda verilmelidir. Zaman─▒n─▒z─▒n ne kadar de─čerli oldu─čunun fark─▒na var─▒n. Kendinize “hay─▒r” diyebilme prati─či yap─▒n. M├╝mk├╝n oldu─ču kadar s─▒k "hay─▒r" demek, bu konuda daha iyi olman─▒n ve kelimeyi s├Âylerken daha rahat olman─▒n harika bir yoludur.  Herkesin i┼činde, ebeveynlikte, sosyal sorumluluklarda ve aile dinamiklerinde ├že┼čitli rolleri var. Bu roller, s─▒n─▒rlar─▒ belirleme yeteneklerimizi zorlayabilir. “Hay─▒r” demeyi ├Â─črenmek, s─▒n─▒r olu┼čturmak i├žin bir ara├žt─▒r. 

 “Bu kula─ča harika geliyor ama korkar─▒m me┼čgul├╝m” “├çok isterdim ama korkar─▒m zaman─▒m yok”, "Bu benim program─▒ma uymuyor", "Bu sefer yard─▒mc─▒ olamayaca─č─▒m.- gibi c├╝mlelerle kibarca hay─▒r diyebilece─činizi unutmay─▒n.” 

Ruhsal ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒ g├╝├žl├╝ tutmak i├žin 9 ├Âneri


SOSYAL MEDYADA GE├ç─░RD─░─×─░N─░Z S├ťREY─░ SINIRLAYIN

“Sosyal medya arac─▒l─▒─č─▒yla s├╝rekli ba┼čkalar─▒n─▒n hayatlar─▒na maruz kalmak ve ba┼čkalar─▒n─▒n en iyi anlar─▒na tan─▒k olmak, ba┼čkalar─▒ ile kendimiz aras─▒nda k─▒yaslama yapmam─▒za neden oldu─ču i├žin bizi ruhsal anlamda k├Ât├╝ etkileyebilir” diyen Merve ├ľz, gen├ž yeti┼čkinlerin fazla instagram kullan─▒m─▒n─▒n psikolojik sorunlara neden olup olmad─▒─č─▒n─▒ ara┼čt─▒ran bir ├žal─▒┼čmada gen├ž yeti┼čkinlerin a┼č─▒r─▒ instagram kullan─▒m─▒n─▒n anksiyete ve depresyona neden olabilece─či g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r. Ayr─▒ca 17-25 ya┼č aral─▒─č─▒nda 100 bireyin anket y├Ântemi ile kat─▒ld─▒─č─▒ bir ├žal─▒┼čmada sosyal medya ve anksiyete ba─člant─▒s─▒ ara┼čt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. ├çal─▒┼čman─▒n sonucu olarak sosyal medya kullan─▒m─▒ ile anksiyete aras─▒nda bir ba─člant─▒ bulunmu┼č olup sosyal medya ba─č─▒ml─▒l─▒─č─▒n─▒n ruh sa─čl─▒─č─▒ ├╝zerindeki ├Ânemli etkisi saptanm─▒┼čt─▒r. Bu nedenle sosyal medyada herkesin, en iyi anlar─▒n─▒ payla┼čt─▒─č─▒ unutulmamal─▒ ve sosyal medyada ge├žirilen s├╝re olabildi─čince minimuma indirilmelidir.” diye konu┼čtu. 

DO─×ADA VAK─░T GE├ç─░RMEYE ├çALI┼×IN 

Ruhsal ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒ g├╝├žl├╝ tutmak i├žin do─čada vakit ge├žirmenin yarar sa─člayaca─č─▒n─▒ belirten Merve ├ľz, “Temiz hava, daha sakin d├╝┼č├╝nmeye katk─▒ sa─člayarak rahatlat─▒c─▒ etki yaratabilir. ├çi├žeklerle, bah├že i┼čleri ile ilgilenmekte ruhsal sa─čl─▒─č─▒ destekler. Belgrat’ta 30 psikiyatri hastas─▒yla yap─▒lan ├žal─▒┼čmada bah├že i┼čleri ile u─čra┼čman─▒n; kat─▒l─▒mc─▒larda var olan stres, depresyon, anksiyete semptomlar─▒n─▒ azalt─▒p ruhsal sa─čl─▒─č─▒ iyile┼čtirdi─či g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r” diye konu┼čtu.

Ruhsal ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒ g├╝├žl├╝ tutmak i├žin 9 ├Âneri


M├ťMK├ťNSE EVC─░L HAYVAN SAH─░PLEN─░N

Washington ├ťniversitesinde yap─▒lan bir ├žal─▒┼čmada evcil hayvanlarla birlikte ya┼čayan insanlar─▒n y├╝ksek benlik sayg─▒s─▒na, olumlu ruh haline, y├╝ksek ya┼čam doyumuna ve d├╝┼č├╝k seviyede yaln─▒zl─▒k hissine sahip olduklar─▒n─▒n saptand─▒─č─▒n─▒ anlatan Merve ├ľz, s├Âzlerine ┼č├Âyle devam etti: “Evcil bir hayvan ile ge├žirilen vakit ruhsal sa─čl─▒─ča katk─▒ sa─člayabilir. Evcil hayvanlar─▒ ok┼čamak, evcil hayvan─▒n yan─▒na oturmak ya da onunla oynamak; ruh sa─čl─▒─č─▒n─▒ destekleyip rahatlamaya yard─▒mc─▒ olurken oksitosin hormonu salg─▒lamay─▒ da sa─čl─▒yor. Oksitosin hormonu, stres ve anksiyeteyi azaltmaya yard─▒mc─▒ oluyor.”

SPOR YAPIN, ─░Y─░ UYUYUN

─░ngiltere de 1252 ki┼či ile yap─▒lan bir ├žal─▒┼čman─▒n do─čada yap─▒lan egzersizin hem ├Âzg├╝veni hem de ruh halini geli┼čtirdi─činin ortaya kondu─čunu anlatan Yeditepe ├ťniversitesi Ko┼čuyolu Hastanesi’nden Uzm. Klinik Psikolog Merve ├ľz, “Fiziksel aktivite, fiziksel sa─čl─▒─č─▒ iyile┼čtirmenin yan─▒ s─▒ra psikolojik a├ž─▒dan da ├Ânem arz etmektedir. Yap─▒lan bir├žok ├žal─▒┼čma, fiziksel aktivitenin; ruhsal hastal─▒klar─▒n semptomlar─▒nda iyile┼čtirici, d├╝zenleyici etkisinin oldu─čunu g├Âstermi┼čtir” diye konu┼čtu.” D├╝zensiz ve yetersiz uykunun da ruhsal ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒n d├╝┼čmesine neden oldu─čunu hat─▒rlatan ├ľz, ┼ču bilgileri verdi: “20 ya┼č─▒nda ve 80 ya┼č─▒ndaki kat─▒l─▒mc─▒lar─▒n kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒larak, yetersiz uykunun ruh hali ├╝zerindeki etkisi ara┼čt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. Her iki grupta da yetersiz uyku, ruh hali ve performansta bozulmalara yol a├žm─▒┼č olup yetersiz uykunun; gen├žleri, ya┼čl─▒lardan daha ├žok etkiledi─či saptanm─▒┼čt─▒r. Kaliteli uyku ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sistemi gibi ruhsal ba─č─▒┼č─▒kl─▒k i├žin de olmazsa olmazlar─▒n ba┼č─▒nda geliyor.”

Merve ├ľz, sorunlarla ba┼č etmekte zorlan─▒ld─▒─č─▒nda ya da durumun daha k├Ât├╝ye gitti─či gibi bir hisse kap─▒ld─▒─č─▒n─▒zda mutlaka bir uzmana ba┼čvurulmas─▒ gerekti─činin alt─▒n─▒ ├žizdi.

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place

www.hizlibul.com-1972407