Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

Uzmanlar okul ba┼čar─▒s─▒zl─▒─č─▒n─▒n nedenlerini a├ž─▒klad─▒

Disleksi ve tak─▒nt─▒lar okul ba┼čar─▒s─▒zl─▒─č─▒na yol a├ž─▒yor S├Âmestr tatilinde dinlenen ve enerji toplayan ├Â─črenciler bug├╝n ikinci d├Âneme ba┼člad─▒....

Disleksi ve tak─▒nt─▒lar okul ba┼čar─▒s─▒zl─▒─č─▒na yol a├ž─▒yor

S├Âmestr tatilinde dinlenen ve enerji toplayan ├Â─črenciler bug├╝n ikinci d├Âneme ba┼člad─▒. Karnesinde d├╝┼č├╝k notlar olan ├Â─črencilere ve ebeveynlerine bu d├Ânem b├╝y├╝k i┼č d├╝┼č├╝yor. Uzmanlar, okul ba┼čar─▒s─▒zl─▒─č─▒n─▒n alt─▒nda dikkat eksikli─či, tak─▒nt─▒lar, hiperaktivite bozuklu─ču, ├Â─črenme g├╝├žl├╝─č├╝ ya da kayg─▒ bozuklu─ču gibi problemlerin bulunabilece─čine dikkat ├žekiyor.

NP─░STANBUL Beyin Hastanesi ├çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzman─▒ Do├ž. Dr. Emel Sar─▒ G├Âkten, akademik ba┼čar─▒s─▒zl─▒─č─▒n alt─▒nda pek ├žok sebep olabilece─čini belirterek bu sorunlar─▒n erken d├Ânemde tespit edilmesinin ├Ânemli oldu─čunu s├Âyledi. Do├ž. Dr. Emel Sar─▒ G├Âkten, bu problemleri ┼č├Âyle s─▒ralad─▒:

Dikkat Eksikli─či ve Hiperaktivite Bozuklu─ču (DEHB):
DEHB, bir n├Âro-davran─▒┼čsal bozukluk olarak tan─▒mlan─▒yor, ├žo─ču zaman yaramazl─▒k ve tembellikle kar─▒┼čt─▒r─▒l─▒yor. ├çocu─čun derslere konsantre olmas─▒nda sorun ya┼čamas─▒, ├žabuk s─▒k─▒lmas─▒ ve ├Âdevlerini ├žok uzun s├╝rede bitirebilmesi gibi durumlarda dikkat eksikli─činden ┼č├╝phelenmek gerekiyor. DEHB’nin ├╝├ž farkl─▒ belirti grubu vard─▒r, dikkati s├╝rd├╝rmede g├╝├žl├╝k, a┼č─▒r─▒ hareketlilik ve d├╝rt├╝sellik.

Derslerde konsantre olam─▒yor
Dikkat eksikli─či, ├žocu─čun derslerine konsantre olmas─▒nda ya da o konsantrasyonunu s├╝rd├╝rmesinde g├╝├žl├╝k ya┼čamas─▒d─▒r. Bu ├žocuklar genellikle derslerde ├žabuk s─▒k─▒lan, ba┼čka ┼čeylerle ilgilenen ├žocuklard─▒r. ├ľdevlerini yaparken ├žabuk s─▒k─▒ld─▒klar─▒ i├žin ya ├žok k─▒sa s├╝recek bir ├Âdevi, ├žok uzun bir s├╝rede ve ailelerinin deste─čiyle bitirebilirler ya da ├žok ├Âzensiz, ├žok k─▒sa s├╝rede, eksiklerle dolu bir ├Âdev yaparlar.

Hep hareket ediyorlar ve sab─▒rs─▒zlar
DEHB’de ikinci belirti hiperaktivitedir. Hiperaktivite, ├žocu─čun ├žok hareketli olmas─▒ demektir. Genellikle bu ├žocuklar, yerinde oturmakta zorlanan, otursalar bile s├╝rekli k─▒p─▒rdanan ├žocuklard─▒r. Oturmalar─▒ gereken bir ortamda bile kalk─▒p dola┼čmak, hareket etmek isterler. Baz─▒lar─▒nda ise ├žok hareketlilik bulunmaz, ancak ├žok konu┼čma iste─či belirgindir. ├ť├ž├╝nc├╝ belirti ise d├╝rt├╝selliktir. D├╝rt├╝sellik, bir ├žocu─čun sonucunu d├╝┼č├╝nmeden hareket etme e─čilimidir. Bu ├žocuklar genellikle sab─▒rs─▒z ├žocuklard─▒r. Beklemekte zorluk ya┼čarlar. S─▒raya girip beklemeleri gerekti─činde ciddi s─▒k─▒nt─▒lar─▒ olur.

─░la├ž tedavisi ve psikoterap├Âtik ├žal─▒┼čmalar uygulan─▒yor
DEHB, tedavi edilebilen bir bozukluktur. ┼×iddetli DEHB belirtileri g├Âsteren ve bu nedenle akademik ba┼čar─▒s─▒, sosyal ve duygusal geli┼čimi sekteye u─črayan ├žocuklara ila├ž tedavisi, ├žocukla ve aile ile psikoterap├Âtik ├žal─▒┼čmalar, gerekirse ├Â─čretmen ve okulun da tedavide i┼čbirli─činin sa─članmas─▒ gibi y├Ântemler kullan─▒l─▒r. DEHB belirtilerine sahip ├žocuklar, tembel gibi olumsuz birtak─▒m yaftalarla etiketlenmemelidir. DEHB tan─▒l─▒ ├žocuklar─▒n olumsuz taraflar─▒na de─čil de olumlu y├Ânlerine odaklan─▒lmas─▒, olumlu davran─▒┼člar─▒n─▒n takdir edilmesi ├Ânemlidir. ├ç├╝nk├╝ ├žocuklar ele┼čtirilme ya da etiketlenme ile davran─▒┼člar─▒n─▒ d├╝zeltmezler. Tam tersine ├žocuk ├Âv├╝len davran─▒┼č─▒ daha ├žok tekrar eder.

Ge├ž konu┼čma disleksi habercisi olabilir
Disleksi (├ľzg├╝l ├ľ─črenme Bozuklu─ču): ├çocu─čun normal zekada, normal geli┼čim d├Âneminde olmas─▒na ra─čmen okuma, yazma ve aritmetik becerilerinin ya┼č─▒na ve geli┼čim d├╝zeyinin ├Ânemli ├Âl├ž├╝de alt─▒nda olmas─▒yla karakterize bir bozukluktur. Disleksi ya da ├Âzg├╝l ├Â─črenme bozuklu─čunun erken ya┼člarda birtak─▒m silik belirtileri olabilir. Bunlardan en ├Ânemlisi ├žocu─čun konu┼čmas─▒n─▒n gecikmesidir. Bu ├žocuklar ya┼č─▒tlar─▒na g├Âre genellikle konu┼čmaya ge├ž ba┼člarlar ve konu┼čma i├žeri─činde birtak─▒m artik├╝lasyon problemleri ya da fonolojik problemler olabilir.

Okuma yazmada gecikme ya┼čan─▒yor
Disleksi ya da ├Âzg├╝l ├Â─črenme bozuklu─čunun okuldaki belirtilerinin en ├Ânemlisi, ├žocuk birinci s─▒n─▒fa ba┼člad─▒─č─▒nda normal zeka d├╝zeyinde ve sa─čl─▒kl─▒ bir ├žocuk olmas─▒na ra─čmen okumay─▒ ├Â─črenmesi gereken d├Ânemde ├Â─črenememesidir. Genellikle birinci s─▒n─▒fa giden ├žocuklar normal zeka d├╝zeyine sahip olduklar─▒ takdirde ilk d├Ânemin sonlar─▒nda ya da ikinci d├Ânemin ba┼člar─▒nda okuma ve yazmay─▒ ├Â─črenirler. Disleksisi olan ├žocuklarda bu s├╝re daha sonraki senelere kayar.

Dislekside akademik ba┼čar─▒ olumsuz etkileniyor
Dislekside ├žocuklar─▒n akademik ba┼čar─▒lar─▒ olumsuz etkilenir. ├çocuk asl─▒nda zeka olarak normal d├╝zeyde olmas─▒na ra─čmen okuma, yazma ve aritmetik sorunlar ya┼čamas─▒ nedeniyle akademik ba┼čar─▒ a├ž─▒s─▒ndan geride kal─▒r. Disleksi tan─▒s─▒ alan ├žocuklarda en ├žok e┼člik eden te┼čhis dikkat eksikli─či ve hiperaktivite bozuklu─čudur. DEHB de tedavi edilmedi─či takdirde hem akademik ba┼čar─▒y─▒ hem sosyal ili┼čkileri ve ├žocu─čun ruhsal geli┼čimini olumsuz etkileyebilen bir problemdir.

Disleksi; mutlaka bir ├žocuk ve ergen psikiyatrisi uzman─▒ taraf─▒ndan de─čerlendirildikten sonra gerekli testler ve ├Âl├ž├╝mler yap─▒ld─▒ktan sonra tan─▒s─▒ konmas─▒ gereken bir bozukluktur. Disleksi tan─▒s─▒ alan ├žocuklar─▒ onlar i├žin uygun, bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒na y├Ânlendirmek gerekir.

Kayg─▒ Bozukluklar─▒
├çocuklarda akademik ba┼čar─▒y─▒ d├╝┼č├╝ren ├Ânemli sorunlardan bir di─čeri de kayg─▒ bozukluklar─▒d─▒r. Kayg─▒ asl─▒nda uygun ┼čiddette var oldu─čunda ├žocuklar─▒ olumlu etkileyen bir duygudur. Ancak baz─▒ durumlarda ├žocuklarda kayg─▒ ┼čiddeti ├žok y├╝ksektir ve ├žocuk bu nedenle akademik a├ž─▒dan zarar g├Âr├╝r. Ayr─▒lma kayg─▒s─▒ bozuklu─čunda ├žocuk annesi ya da bak─▒mvereninden ayr─▒lmakta zorlan─▒r, ayr─▒ld─▒klar─▒ zaman kendisine ya da annesine zarar gelece─čini d├╝┼č├╝n├╝r. ┼×iddetli kayg─▒ durumunda ├žocuk derslere konsantre olamaz, zihni s├╝rekli olumsuz senaryolarla (ya anneme araba ├žarparsa, ya ├ž─▒k─▒┼čta evi bulamazsam) me┼čguld├╝r. Aile durumu farkedip destek almazsa ├žocu─čun akademik ba┼čar─▒s─▒ d├╝┼čer.

Tak─▒nt─▒ Hastal─▒─č─▒
Obsesif Kompulsif Bozukluk dedi─čimiz tak─▒nt─▒ hastal─▒─č─▒ sadece eri┼čkinlerde de─čil, ├žocuklarda da g├Âr├╝lebilir. Burada ├žocu─čun zaman─▒n─▒n b├╝y├╝k k─▒sm─▒n─▒ kaplayan, akl─▒ndan atamad─▒─č─▒ ya da yapmaktan kendini al─▒koyamad─▒─č─▒ tak─▒nt─▒lar─▒ vard─▒r. Tak─▒nt─▒lar─▒ sadece evde ortaya ├ž─▒kan ├žocuklarda okulda ders ba┼čar─▒s─▒ ├žok fazla etkilenmezken hem okulda hem de evde tak─▒nt─▒lar─▒ olan ├žocuklar akademik alanda zorlan─▒rlar. ├ç├╝nk├╝ ders dinlemeleri gereken zamanlarda asl─▒nda kendilerine sa├žma gelen ama bir t├╝rl├╝ kafalar─▒ndan ├ž─▒karamad─▒klar─▒ d├╝┼č├╝nce, d├╝┼člem ya da davran─▒┼člarla u─čra┼č─▒rlar (elim kirlendi mi, arkada┼č─▒ma dokundum zarar vermi┼č miyimdir).

Zeka Gerilikleri

Okul ba┼čar─▒s─▒zl─▒─č─▒n─▒n alt─▒nda yatan nedenlerden bir di─čeri de zeka gerilikleridir. S─▒n─▒rda ya da daha d├╝┼č├╝k zeka d├╝zeyine sahip olan ├žocuklar akademik alanda akranlar─▒ndan geride kal─▒rlar. Bu ├žocuklar─▒ di─čerlerinden ay─▒rmada geli┼čimsel basamaklar─▒ nas─▒l ge├žtikleri ├Ânemlidir. Zeka gerili─či olan ├žocuklar─▒n b├╝y├╝k k─▒sm─▒ akranlar─▒na g├Âre daha ge├ž y├╝r├╝m├╝┼č, daha ge├ž konu┼čmu┼č ve daha ge├ž sosyal beceriler kazanm─▒┼člard─▒r. Bu ├žocuklar─▒n ├Âyk├╝lerinde genellikle okul ├Âncesi d├Ânemlerde de s├Âylenenleri alg─▒lama g├╝├žl├╝kleri, kavramlar─▒ ├Â─črenmede zorluk ya da konu┼čma i├žeriklerindeki fakirlik g├Âze ├žarpar.

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place

www.hizlibul.com-1972407