Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
FALSE

Hover Effects

TRUE
TO-LEFT
HIDE_BLOG

Ya┼čam Psikolojisi

{fbt_classic_header}

Header Ad

Son yaz─▒lar:

latest

Ads Place

Nedeni hem fizyolojik hem de ruhsal olabilir

Uyku sorunlar─▒n─▒n en yayg─▒n─▒: ─░nsomnia D├╝zenli olarak yeterli uyku alamama veya uyand─▒ktan sonra tekrar uyuyamama durumunun insomnia olarak ...

Nedeni hem fizyolojik hem de ruhsal olabilir


Uyku sorunlar─▒n─▒n en yayg─▒n─▒: ─░nsomnia

D├╝zenli olarak yeterli uyku alamama veya uyand─▒ktan sonra tekrar uyuyamama durumunun insomnia olarak adland─▒r─▒ld─▒─č─▒n─▒ belirten uzmanlar, bu uyku sorununun ├žok yayg─▒n g├Âr├╝ld├╝─č├╝ne dikkat ├žekiyor. Bir├žok fakt├Âr├╝n insomnia geli┼čimine katk─▒da bulunabilece─činin alt─▒n─▒ ├žizen Uzman Klinik Psikolog Solin ├çekin, hem fizyolojik hem de ruhsal fakt├Ârlerin bir kombinasyonu olarak ortaya ├ž─▒kabildi─čini vurguluyor. ─░nsomnian─▒n uzun s├╝reli etkilerinin, genel psikolojik sa─čl─▒k olumsuz bir etkiye sahip olabilece─čini ifade eden ├žekin, korunmak i├žin uyku hijyenine ├Âzel g├Âsterilmesini, g├╝nl├╝k i┼člevselli─či ve ya┼čam kalitesini olumsuz etkilemeye ba┼člad─▒─č─▒ durumlarda bir uzmana ba┼čvurulmas─▒n─▒ ├Âneriyor.

├ťsk├╝dar ├ťniversitesi NP─░STANBUL Hastanesi Uzman Klinik Psikolog Solin ├çekin, en yayg─▒n g├Âr├╝len uyku problemi insomnia hakk─▒nda a├ž─▒klamalarda bulundu.

─░nsomnia bir d├Âng├╝ ┼čeklinde ilerleyebilir

Uyku, fiziksel ve zihinsel sa─čl─▒─č─▒m─▒z i├žin hayati ├Âneme sahip olan bir s├╝re├ž. Ancak, modern ya┼čam─▒n getirdi─či stres, bask─▒ ve di─čer fakt├Ârler nedeniyle bir├žok insan uyku sorunlar─▒yla kar┼č─▒ kar┼č─▒ya kal─▒yor. 

Uyku sorunlar─▒n─▒n en yayg─▒n olan─▒n─▒n insomnia olarak bilinen uykusuzluk oldu─čunu belirten Uzman Klinik Psikolog Solin ├çekin, “─░nsomnia, d├╝zenli olarak yeterli uyku alamama veya uyand─▒ktan sonra tekrar uyuyamama durumudur. ─░nsomnia, uyku kalitesini, s├╝resini ve uyku s├╝recini etkileyerek ki┼činin dinlenmemi┼č hissetmesine, g├╝nd├╝z yorgunlu─čuna ve i┼člevsellikte azalmaya yol a├žabilir.” dedi.

─░nsomnian─▒n, bir d├Âng├╝ ┼čeklinde ilerleyebilece─čine dikkat ├žeken ├çekin, “Uyku sorunlar─▒na ba─čl─▒ olarak ki┼či endi┼čelenmeye ba┼člar ve uyku ile ilgili kayg─▒lar geli┼čtirir. Bu kayg─▒lar uykuya dalma s├╝recinde stres ve gerginlik yarat─▒r. Uykusuzluk devam ettik├že, ki┼či uykusuzlukla daha fazla ilgilenmeye ve d├╝┼č├╝nmeye ba┼člar. Bu da kayg─▒y─▒ art─▒r─▒r ve uyku sorunlar─▒n─▒ daha da ┼čiddetlendirir. Bu d├Âng├╝, insomnian─▒n s├╝rmesine ve kronikle┼čmesine yol a├žabilir.” uyar─▒s─▒nda bulundu.

Uyku al─▒┼čkanl─▒klar─▒n─▒n takibi i├žin g├╝nl├╝k tutulabilir


─░nsomnian─▒n te┼čhisinin genellikle belirtilerin ve uyku d├╝zeninin de─čerlendirilmesiyle yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ ifade eden ├çekin, “Bir hekim kontrol├╝nde uyku sorunlar─▒n─▒zla ilgili detayl─▒ bir g├Âr├╝┼čme yap─▒labilir. Hekim, uyku al─▒┼čkanl─▒klar─▒n─▒z, uyku d├╝zeniniz, uykuya dalma ve uykuda kalma s├╝re├žleri hakk─▒nda bilgi al─▒r. Ayr─▒ca, uyand─▒ktan sonra uyuma zorlu─ču, geceleri s─▒k s─▒k uyanma gibi belirtiler hakk─▒nda da bilgi istenebilir.” dedi.

Uyku al─▒┼čkanl─▒klar─▒ ve sorunlar─▒n─▒n takip edilebilmesi i├žin uyku g├╝nl├╝─č├╝ tutman─▒n faydal─▒ olabilece─čine de─činen ├çekin ┼č├Âyle devam etti:

“Uykuya dalma s├╝resi, uykuda kalma s├╝resi, uyanma zamanlar─▒, uyand─▒─č─▒n─▒zda hissettikleriniz gibi bilgileri g├╝nl├╝k olarak kaydetmek, uyku d├╝zeninizin ve kalitenizin de─čerlendirilmesine yard─▒mc─▒ olabilir. Baz─▒ kurumlarda Epworth Uykululuk ├ľl├že─či, g├╝nd├╝z uykululuk d├╝zeyinizi de─čerlendirmek i├žin kullan─▒l─▒r. ├ľl├žekteki sorular, g├╝nl├╝k aktiviteler s─▒ras─▒nda uyuma e─čilimi hakk─▒nda bilgi sa─člar ve uyku sorunlar─▒n─▒n neden oldu─ču g├╝nd├╝z yorgunlu─čunu de─čerlendirmeye yard─▒mc─▒ olur. Di─čer bir alternatif olarak ise Laboratuvar Uyku Testleri insomnia te┼čhisinde nadiren kullan─▒lan bir y├Ântem olmas─▒na ra─čmen, baz─▒ durumlarda laboratuvar ortam─▒nda uyku testleri yap─▒labilir. Bu testler, uyku s─▒ras─▒nda beynin elektriksel aktivitesini g├Âz hareketlerini ve kas aktivitesini kaydederek uyku kalitesini ve olas─▒ uyku bozukluklar─▒n─▒ de─čerlendirmeye yard─▒mc─▒ olabilir.”

Zihni me┼čgul eden d├╝┼č├╝nceler insomniaya katk─▒ sa─člayabilir

Bir├žok fakt├Âr├╝n insomnia geli┼čimine katk─▒da bulunabilece─činin alt─▒n─▒ ├žizen Uzman Klinik Psikolog Solin ├çekin, “G├╝nl├╝k ya┼čamda kar┼č─▒la┼č─▒lan stres ve kayg─▒, uykunun kalitesini etkileyebilir ve uyku sorunlar─▒na neden olabilir. Zihin s├╝rekli olarak d├Ân├╝p duran d├╝┼č├╝ncelerle me┼čgul olabilir ve rahatlama sa─člamak zorla┼čabilir. Ayn─▒ ┼čekilde depresyon da uyku d├╝zenini etkileyen yayg─▒n bir psikolojik bozukluktur. ─░nsanlar depresyon d├Ânemlerinde uykusuzluk, erken uyanma veya a┼č─▒r─▒ uyuma gibi uyku sorunlar─▒yla kar┼č─▒la┼čabilirler. Ayr─▒ca gece ge├ž yatmak, d├╝zensiz uyku program─▒, yatakta d─▒┼č aktivitelerin yap─▒lmas─▒ gibi fakt├Ârler ve baz─▒ ila├žlar─▒n gerek uzun s├╝reli gerekse hekim d─▒┼č─▒ kullan─▒mlar─▒ da uyku kalitesini olumsuz etkileyebilir.” a├ž─▒klamas─▒n─▒ yapt─▒.

Belirtiler uzun s├╝reli olursa dikkat!


Uykusuzlukla ili┼čkili belirtilere de─činen ├çekin, bu belirtiler aras─▒nda; uykuya dalma g├╝├žl├╝─č├╝, uykuda s─▒k s─▒k uyanma veya erken uyanma, geceleri uykusuz kalmak ve dinlenememek, g├╝nd├╝z a┼č─▒r─▒ uyku hali veya uyku ihtiyac─▒ hissi, g├╝nd├╝z yorgunluk ve halsizlik, odaklanma g├╝├žl├╝─č├╝, dikkat da─č─▒n─▒kl─▒─č─▒ ve bili┼čsel performansta azalma, irritabilite, sinirlilik ve ruh hali de─či┼čiklikleri, anksiyete ve kayg─▒ durumlar─▒n─▒ s─▒ralad─▒. ─░nsomnian─▒n uzun s├╝reli bir sorun olarak ortaya ├ž─▒kabilece─či veya ge├žici bir d├Ânemde ya┼čanabilece─čini belirten ├çekin, “Uyku sorunlar─▒ s├╝rekli hale gelirse, g├╝nl├╝k i┼člevselli─či ve ya┼čam kalitesini olumsuz etkilerse, bir uzmana ba┼čvurmak ├Ânemlidir.” ├Ânerisinde bulundu.

Olumsuz etkilerinden korunmak i├žin uyku hijyenine ├Âzel g├Âsterilmeli

─░nsomnian─▒n uzun s├╝reli etkilerinin, bireyin genel psikolojik sa─čl─▒─č─▒ ├╝zerinde olumsuz bir etkiye sahip olabilece─čine vurgu yapan ├çekin, “Bunlar duygudurum de─či┼čiklikleri, konsantrasyon ve haf─▒za sorunlar─▒, i┼člevsellikte azalma, kayg─▒ ve i├žsel stres ┼čeklinde s─▒ralanabilir.” dedi. 

─░nsomnia ile ba┼ča ├ž─▒kmak i├žin etkili olabilecek baz─▒ y├Ântemler oldu─čunu da s├Âzlerine ekleyen ├çekin, s├Âzlerine ┼č├Âyle devam etti:

“D├╝zenli bir uyku program─▒ olu┼čturmak, rahat bir uyku ortam─▒ sa─člamak, alkol ve kafein gibi uyar─▒c─▒ maddelerden ka├ž─▒nmak, yatakta sadece uyku aktivitelerine odaklanmak gibi uyku hijyeni kurallar─▒na uymak ├Ânemlidir. ─░kinci olarak stresi azaltmaya y├Ânelik meditasyon, derin nefes alma, gev┼čeme egzersizleri gibi teknikler ├Â─črenmek ve g├╝nl├╝k rutinlere dahil etmek, uyku kalitesini art─▒rabilir. Bili┼čsel anlamda d├╝┼č├╝nce i├žeriklerimizi tan─▒mal─▒ ve sorgulayabilmeliyiz. ├ľrne─čin uykusuzlukla ilgili negatif d├╝┼č├╝ncelerin fark─▒nda olun. Bu d├╝┼č├╝nceleri sorgulay─▒n ve ger├žek├ži olup olmad─▒─č─▒n─▒ de─čerlendirin. Kendinize daha olumlu ve yap─▒c─▒ bir ┼čekilde yakla┼čmaya ├žal─▒┼č─▒n. Uyku ile ilgili endi┼čelerle ba┼ča ├ž─▒kmak i├žin, endi┼če yaratan d├╝┼č├╝nceleri not al─▒n ve bunlar─▒ daha ger├žek├ži bir ┼čekilde de─čerlendirin.”

Uyku b├Âl├╝nd├╝─č├╝nde yataktan ├ž─▒k─▒lmal─▒

Uykunun b├Âl├╝nmesi sebebiyle bir├žok ki┼činin tekrar uyumaya ├žal─▒┼čmak i├žin yatakta kald─▒─č─▒n─▒ belirten ├çekin, “Bu bir├žok ki┼činin yapt─▒─č─▒ bir hata. Uyand─▒─č─▒n─▒zda mutlaka yataktan kalk─▒n. Yatakta d├Ân├╝p durmak yerine ba┼čka bir odada rahatlat─▒c─▒ bir aktivite yapabilirsiniz. Bu, yata─č─▒ uykusuzlukla ili┼čkilendirmenizi ├Ânler ve stresi azaltabilir. Rahat bir yatak, sessiz bir ortam, uygun s─▒cakl─▒k ve lo┼č bir ayd─▒nlatma uyku kalitesini art─▒rabilir. Bu nedenle, uyku ortam─▒n─▒z─▒ optimize etmek i├žin gerekli ├Ânlemleri al─▒n. Kronik insomnia durumunda, bir uyku uzman─▒ndan veya bir psikologdan destek almak faydal─▒ olabilir.” tavsiyesinde bulundu.

Nedeni hem fizyolojik hem de ruhsal olabilir 


─░nsomnian─▒n, hem fizyolojik hem de ruhsal fakt├Ârlerin bir kombinasyonu olarak ortaya ├ž─▒kabildi─čini belirten Uzman Klinik Psikolog Solin ├çekin, “Fizyolojik olarak, insomnia genellikle uyku d├╝zeni ve uyku kalitesi gibi s├╝re├žlerdeki bozukluklardan kaynaklan─▒r. Baz─▒ fizyolojik nedenler aras─▒nda a─čr─▒, solunum problemleri gibi fiziksel rahats─▒zl─▒klar, menopoz, tiroit sorunlar─▒ gibi hormonsal de─či┼čiklikler, uyku apnesi, huzursuz bacak sendromu gibi n├Ârolojik durumlar yer alabilir.” dedi.

─░nsomnian─▒n genellikle ruhsal sa─čl─▒kla ili┼čkili oldu─čunu dile getiren ├çekin, s├Âzlerini ┼č├Âyle tamamlad─▒:

“Stres, kayg─▒, depresyon ve di─čer ruhsal bozukluklar uyku kalitesini etkileyebilir ve uyku sorunlar─▒na neden olabilir. Stresli bir olay ya┼čamak, zihnin s├╝rekli aktif olmas─▒na ve uyumay─▒ zorla┼čt─▒rmas─▒na yol a├žabilir. Depresyon ise uyku d├╝zenini etkileyerek uykusuzlu─ča veya a┼č─▒r─▒ uyuma sorunlar─▒na neden olabilir. Dolay─▒s─▒yla, insomnian─▒n etkili bir ┼čekilde ele al─▒nmas─▒ i├žin hem fizyolojik hem de ruhsal unsurlar─▒n de─čerlendirilmesi ├Ânemlidir.”

✎ Mutfa─č─▒n─▒z─▒n olmazsa olmaz─▒ her ├╝r├╝n Karaca’da!
Sosyal Sorumluluk Projesi

Hi├ž yorum yok

Sorunlar─▒n─▒z─▒ ve yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyoruz.

Ads Place

www.hizlibul.com-1972407